Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykresy funkcji ciągłych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
V. Funkcje.
Uczeń:,
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykresy wybranych elementarnych funkcji ciągłych
na podstawie wykresu określa ciągłość funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
liga zadaniowa;
ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia i komentuje z uczniami cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji funkcji ciągłej w punkcie i funkcji ciągłej.
Uczniowie w 3–4 osobowych grupach analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”, nauczyciel wyjaśnia powstałe wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla film i prosi jednego z uczniów o rozwiązanie Polecenia 2.
Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do określonych celów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Granice funkcji opisanych kilkoma wzorami w kilku różnych przedziałachGranice funkcji opisanych kilkoma wzorami w kilku różnych przedziałach
Jak obliczyć granicę funkcji w punkcie?Jak obliczyć granicę funkcji w punkcie?
Przykłady funkcji ciągłychPrzykłady funkcji ciągłych
Wskazówki metodyczne:
Film można wykorzystać jako powtórzenie przed sprawdzianem lub podczas lekcji „Przykłady funkcji ciągłych”.