Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Z dziejów polskiej emigracji politycznej od Wielkiej Emigracji do rewolucji 1905 r.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego
Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia kolejne fale emigracji politycznej z ziem polskich;
przedstawia jej kierunki i natężenie;
ocenia jej znaczenie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z mapą interaktywną;
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celu zajęć.
2. Uczniowie poznają sytuację w Europie i na ziemiach polskich po Kongresie Wiedeńskim – wprowadzenie dokonane przez nauczyciela.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie przez nauczyciela genezy powstania listopadowego i wskazanie przyczyn Wielkiej Emigracji.
2. Praca w grupach kilkuosobowych z mapą interaktywną, pokazującą główne kierunki Wielkiej Emigracji. Uczniowie określają, gdzie powstały największe skupiska emigrantów oraz jakie były ich szlaki migracyjne. Zapisanie na tablicy najważniejszych wniosków z pracy w grupach w postaci materiałów do notatki z lekcji.
3. Praca w grupach. Analiza organizacji powstających na emigracji – mapa myśli – nazwa, miejsce powstania, założyciele, program organizacji:
gr. 1. – Hotel Lambert;
gr. 2. – Komitet Narodowy Polski;
gr. 3. – Towarzystwo Demokratyczne Polskie;
gr. 4. – Gromady Ludu Polskiego.
Uczniowie mogą korzystać ze źródeł internetowych. Po zakończeniu pracy przedstawiają fragmenty map, które są łaczone w całość.
4. Polska mniejszość w Turcji – Adampol – analiza przyczyn powstania polskiej wsi w Turcji – dyskusja na forum klasy.
5. Emigracja po powstaniu styczniowym oraz późniejsza emigracja polityczna w II połowie XIX wieku, główne jej kierunki oraz liczebność – rozmowa nauczająca.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości o emigracji politycznej z ziem polskich po klęsce powstania listopadowego do rewolucji 1905 roku. Zespół klasowy samodzielnie formułuje notatkę z lekcji.
2. Wykonanie ćwiczeń do mapy interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie zadań z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Sławomir Kalembka, Emigracje polityczne w powiedeńskiej Europie [w:] Władysław Zajewski, Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815‑1849, Wydawnictwo Wiedza Powszechna 1991, t. 2.
Jerzy Zdrada, Wielka Emigracja po powstaniu listopadowym, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna Wielkiej Emigracji może być materiałem do lekcji powtórzeniowej lub samodzielnego ćwiczenia pracy z mapą.