Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie równań z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje podstawowe własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej
korzysta z własności modułu
rozwiązuje równania z wartością bezwzględną
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
konkurs zadaniowy – gra edukacyjna
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają metody rozwiązywania równań z wartością bezwzględną poznane na poprzedniej lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie pracują indywidualnie metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują zadania zawarte w teście samosprawdzającym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Nauczyciel nagradza ocenami uczniów, którzy wykonali polecenia 1 i 2 poprawnie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
E‑podręcznik z matematykiE‑podręcznik z matematyki
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać przykłady zawarte w części „Przeczytaj” do utrwalenia informacji po lekcji i pomoc przy odrabianiu pracy domowej.