Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wojna i pejzaż pamięci
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje powojenne losy Antoniego Słonimskiego i Juliana Tuwima;
wymienia wydarzenia polityczne, które wyznaczyły etapy twórczości Antoniego Słonimskiego po II wojnie światowej;
wskazuje wybrane inwestycje architektoniczne, które wzbogaciły powojenny pejzaż Warszawy;
omawia wyrażenia i zwroty frazeologiczne wykorzystane przez Antoniego Słonimskiego w wierszu Lamus;
porównuje poetycki opis pierwszomajowego pochodu w wierszu Antoniego Słonimskiego ze sceną uwiecznioną na fotografii z 1952 roku;
redaguje rozprawkę na temat nieprzemijającej wartości słów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacje zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie: 1 i 2.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Prezentacja multimedialna”: 1 i 2, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowują wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Praca domowa:
Czy istnieją słowa, których wartość nie przemija? – napisz rozprawkę na podstawie utworu Antoniego Słonimskiego Lamus. Odwołaj się do innego tekstu kultury oraz własnych przemyśleń. Swoją wypowiedź opatrz mottem zaczerpniętym z wiersza:
Ach, wrócić do lamusa, wrócić na poddasze.
Wydobyć z zapomnienia, ze stosu starzyzny
Poczciwe słowa „prawość” i „miłość ojczyzny”.Przypomnij sobie utwory, których autorzy zwracają uwagę na wartość słów bądź całych dzieł, np. Biblia (Nowy Testament, Ewangelia św. Jana); Szekspir (Hamlet); Jan Kochanowski (Na swoje księgi), Leopold Staff (Ars poetica) poemat Adama Mickiewicza Pan Tadeusz.
Materiały pomocnicze:
Michał Głowiński, Wstęp, [w:] Julian Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław – Warszawa – Kraków 1986.
Ryszard Matuszewski, Poezja polska 1939–1996. Antologia, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.