Dla nauczyciela
Scenariusz Lekcji
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: Biologia
Temat: Różnorodność genetyczna – minimalna i efektywna wielkość populacji
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest różnorodność genetyczna.
Określisz przyczyny różnorodności genetycznej.
Scharakteryzujesz minimalną i efektywną wielkość populacji.
Wyjaśnisz wpływ krzyżowania na różnorodność genetyczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm/nauczanie hybrydowe;
operacyjna;
emocjonalna.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
prezentacje uczniowskie;
dyskusja „za i przeciw”;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją
Uczniowie przed lekcja zapoznają się z materialem z e‑podręcznika. Chętni Uczniowie w grupach 2‑3 osobowych przygotowują na lekcję prezentacje na temat krzyżowania: wsobnego, hybrydowego, gospodarczego roślin i zwierząt.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel „na wejściu” prezentuje pokaz fotografii z muzyką, ukazujących piękno przyrody, różne krajobrazy i gatunki (ok. 3 min)
Pogadanka: Jak sądzicie, co jest przyczyną takiego zróżnicowania? Uczniowie udzielają różnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odwołuje się do wiedzy U z genetyki mendlowskiej; prosi uczniów o przypomnienie sobie lub wyszukanie w e‑podręczniku pojęć „gen”, „allel”, „homozygota”, „heterozygota”, „krzyżowanie”
Grupy uczniów prezentują i omawiają przygotowane wcześniej prezentacje. Na tablicy zapisywane są cechy różnych rodzajów krzyżowania do porównania.
Nauczyciel inicjuje dyskusję: „Czy krzyżowanie gatunków jest uzasadnione? czy zawsze jest etyczne?”
Uczniowie wypowiadają się w dyskusji, Nauczyciel moderuje ją (temat angażuje emocjonalnie), po kilku minutach kończy wnioskiem: „Wasze wypowiedzi odnosiły się do jednej z przyczyn różnorodności – rekombinacji. Teraz przyjrzyjcie się drugiej przyczynie – mutacjom i ich skutkom w populacjach”
Uczniowie analizują przykład działania selekcji z e‑podręcznika i obliczenia efektywnej i minimalnej wielkość populacji
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑podręcznika (zależnie od czasu), np: 2, 4, 8
Nauczyciel prosi uczniów o swobodne wypowiedzi: “czego nowego się dowiedziałam?” “nauczyłem się…”
Praca domowa:
ćwiczenie 7
Materiały pomocnicze:
Wyszukany w sieci filmik o pięknie przyrody lub pokaz slajdów, przygotowany przez nauczyciela/kę
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji:
Symulację uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji.