1
Pokaż ćwiczenia:
RvXgvFdZbyq7o1
Ćwiczenie 1
Jakie czynniki wpływają na różnorodność genetyczną? Wybierz właściwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
R1LE6zAEg12I81
Ćwiczenie 2
Selekcja naturalna: Możliwe odpowiedzi: 1. prowadzi do zmniejszenia bioróżnorodności., 2. zwiększa bioróżnorodność., 3. nie ma wpływu na bioróżnorodność., 4. zachodzi tylko w różnych środowiskach.
1
Ćwiczenie 3

Z założenia o zachowaniu wszystkich gatunków wynika zasada zachowania wszystkich odmian uprawnych roślin i ras hodowlanych zwierząt, szczególnie starych; chociaż odmiany te powstały w wyniku działalności człowieka, uważa się, że specyficzny zestaw genów, które one reprezentują jest wartościowy ze względów kulturowych (wynik kultury danych społeczności) i ze względów użytkowych, ponieważ ich pula genowa jest specyficzna i bogatsza od ras współczesnych.

Indeks dolny żródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniec

R1NfWs6u81iew
Łączenie par. Na podstawie tekstu określ prawdziwość poniższych zdań:. Stare odmiany powinny być uprawiane ze względu na małe zróżnicowanie genetyczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rasy hodowanych zwierząt powstały w wyniku celowego działania i różnią się w zależności od miejsca pochodzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bogata pula genowa starych odmian i ras stanowi rezerwuar genów, które mogą być przydatne w zmienionym środowisku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1HVHTCV9rS0d2
Ćwiczenie 4
Wybierz poprawne zakończenie zdania. Krzyżowanie różnych gatunków roślin prowadzi do zmniejszenia bioróżnorodnościzwiększenia bioróżnorodności ponieważ powstają niepłodne mieszańce i nie można ich dalej
rozmnażać, co zmniejsza plonyrośliny potomne mają geny od różnych rodziców i nowe cechy.
21
Ćwiczenie 5

Banki genów powstają na całym świecie. W odpowiednich warunkach (głównie w niskiej temperaturze) przechowywane są w nich nasiona dziko żyjących roślin, ale też tkanki, krew lub sperma zwierząt zagrożonych wyginięciem.

R19IieYuNTBZS
Wyjaśnij, jaki jest sens tworzenia banków genów. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RUIQPSTucK40T
Oblicz wartość efektywnej wielkości populacji dla stada żubrów, przy założeniu że stado liczy 300 osobników i jest w nim 50 dorosłych samców i 150 dorosłych samic. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Naukowcy z Turcji badali przy pomocy specyficznych markerów dwie populacje fasoli uprawnej. Określano m.in. ich heterozygotyczność. Otrzymano następujące wyniki:

Populacja

Oczekiwana
heterozygotyczność

Obserwowana
heterozygotyczność

A

-

0,039

B

-

0,150

Obie razem
średnio

0,078

0,14

R1483fmZLuOLa
Na podstawie danych określ, która populacja fasoli jest bardziej zróżnicowana genetycznie. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R1COiu2AgK6ds
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jeśli u osobnika występują dwa takie same allele (odmiany) jednego genu, to jest homozygotą; jeśli występują różne allele, mówi się o heterozygocie. Ze względu na zróżnicowanie alleli stopień heterozygotyczności jest dobrym wskaźnikiem różnorodności genetycznej.  W 2008 r. zbadano heterozygotyczność 650 000 alleli u 938 osób z 51 populacji na całym świecie. Jednocześnie określano ich lokalizację na kontynentach i odległość od Afryki.

R8FjzyWhyucPT
Średnia heterozygotyczność populacji w zależności od odległości od Afryki.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VgjUwNj0YMe
Zapisz problem badawczy i wniosek, wynikający z wykresu. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RZNmHpa2QAAN0
Przyporządkuj definicję do pojęcia. allele Możliwe odpowiedzi: 1. zestawy wszystkich genów komórek lub organizmów, 2. różne wersje tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach homologicznych, czyli odziedziczonych od rodziców genotypy Możliwe odpowiedzi: 1. zestawy wszystkich genów komórek lub organizmów, 2. różne wersje tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach homologicznych, czyli odziedziczonych od rodziców