Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: historia
Temat: Walki z Prusami i Rosją (IV koalicja antyfrancuska)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia okoliczności utworzenia IV koalicji antyfrancuskiej;
opisuje rezultaty wojny Napoleona z IV koalicją antyfrancuską;
analizuje historię udziału Polaków w wojnie Napoleona I z IV koalicją antyfrancuską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
telefony z dostępem do internetu,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Walki z Prusami i Rosją (IV koalicja antyfrancuska)”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Animacja + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz animacji dotyczącej bitew pod Jeną i Auerstedt.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Krótko omawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wskazać m.in. na dojście Napoleona Bonapartego do władzy i trzy wcześniejsze koalicje antyfrancuskie zawiązane przez państwa europejskie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „Zapoznaj się z treścią mapy interaktywnej. Przeanalizuj trasę, jaką przeszły wojska francuskie, oraz zasięg wpływów Napoleona I po zakończeniu wojny z IV koalicją. Jakie były dalekosiężne skutki zakończonej wojny Napoleona I z IV koalicją antyfrancuską?”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
W podobny sposób uczniowie w parach opracowują polecenie nr 2, wymieniając czynniki, które zadecydowały o zwycięstwie Napoleona I nad IV koalicją.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do sześciu i dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Animacja + Sprawdź się” (grupy 1 i 4 – ćwiczenia 1 i 4; grupy 2 i 5 – ćwiczenia 2 i 5; grupy 3 i 6 – ćwiczenia 3 i 6). Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem poleceń dołączonych do mapy interaktywnej oraz ćwiczeń z sekcji „Animacja + Sprawdź się”.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony. Ocenia również przedstawioną na początku lekcji uczniowską prezentację.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Animacja + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wróć do animacji dotyczącej bitew pod Jeną i Auerstedt i wykonaj dołączone do niej polecenia.
Materiały pomocnicze:
Manfred A, Napoleon Bonaparte, tłum. A. Szymański, Warszawa 1980.
Zahorski A., Napoleon, Warszawa 1982.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław 2008
Nieuważny A., My z Napoleonem, Wrocław 1999.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.