Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Układ nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję układu nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
sprawdza czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
opisuje zbiór punktów układu współrzędnych za pomocą układu nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
zaznacza w układzie współrzędnych zbiór punktów będących wykresem układu nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają informacje o nierównościach pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi oraz ich interpretacji graficznej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i aplecie.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Wspólnie starają się podsumować rozwiązanie problemu postawionego na początku materiału – jak można za pomocą układu nierówności opisać różne figury w prostokątnym układzie współrzędnych.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Wskazówki metodyczne:
Aplet może być wykorzystany przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji.
Może być również dobrą pomocą na zajęciach z geometrii analitycznej, na przykład poświęconych wielokątom.