Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pole magnetyczne wytworzone przez prąd płynący w przewodniku prostoliniowym, kołowym i zwojnicy |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie linii pola magnetycznego i wektorów indukcji magnetycznej pola wytwarzanego przez przewodnik prostoliniowy, kołowy i zwojnicę. Nauczyciel ustosunkowuje się do odpowiedzi uczniów i zapowiada, że na tej lekcji uczniowie poznają zależności, które umożliwią im obliczenie wartości indukcji magnetycznej pola wytworzonego przez te przewodniki z prądem. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel mówi o ogólnym sposobie na wyznaczenie indukcji magnetycznej od prądu o dowolnym kształcie przewodnika w dowolnym punkcie przestrzeni; czyli mówi o prawie Biota‑Savarta i o trudnościach związanych z jego stosowaniem. W tym momencie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z samouczkiem, w którym wyjaśnione jest, jak z prawa Biota‑Savarta wynika wzór opisujący indukcję magnetyczną w środku okręgu wzdłuż którego płynie prąd. Uczniowie samodzielnie studiują samouczek i jeden z uczniów swoimi słowami opowiada o wyznaczaniu indukcji dla przypadku przewodnika kołowego z prądem. W razie potrzeby nauczyciel udziela wyjaśnień. Nauczyciel podaje wzory dla przewodnika prostoliniowego, kołowego, zwojnicy. W tym ostatnim przypadku mówi o przybliżonym charakterze wzoru. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 6., 7., 8. i 9. z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań: 1., 2., 3., 4., 5. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczeń może ponownie obejrzeć samouczek w domu i odpowiedzieć na zawarte w nim pytanie aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową. |