Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak interpretować utwór poetycki krok po kroku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zinterpretuje fragmenty utworów poetyckich z różnych epok literackich;
postawi tezy interpretacyjne;
zredaguje analizę i interpretację wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel przed zajęciami informuje uczniów:
Dla doskonalenia własnych kompetencji poznawczych istotne jest samokształcenie, w tym (zgodnie z zapisami podstawy programowej języka polskiego) porządkowanie informacji w problemowe całości poprzez ich wartościowanie, syntetyzowanie poznawanych treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystywanie zdobytej wiedzy w swoich wypowiedziach (ustnych i pisemnych). W samokształceniu ważne jest również interpretowanie.
Prosi o zapoznanie się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie, na podstawie tekstów przeczytanych w domu, odpowiadają wstępnie na pytanie: Jak przygotować i napisać interpretację?
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel może go wyświetlić na dużym ekranie, jeśli istnieje taka możliwość. Następnie uczniowie w parach określają cel interpretacji tekstów kultury.
Uczniowie wypowiadają się na temat tego, o jakich kryteriach weryfikacji mówi ekspert w obejrzanym filmie. Następnie charakteryzują dwie wybrane strategie interpretacyjne, o których wspomina w swoim wykładzie.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły i przydziela zadania do wykonania (np. zespół I - ćw. 1 i 8, zespół II - ćw. 2 i 7, zespół III - ćw. 3 i 6, zespół IV - ćw. 4 i 5).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz analizę i interpretację wybranego przez siebie utworu poetyckiego powstałego po roku 2000. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 250 słów.
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Biedrzycki, Jak przygotować i napisać interpretację. Poradnik, Warszawa 2014.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.