Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polska odwilż. Oczekiwane zmiany i powrót na stare tory
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia działania podejmowane przez Władysława Gomułkę w ramach nieco większej liberalizacji życia społecznego i gospodarczego, a następnie proces wycofywania się z nich;
tłumaczy, czym była „mała stabilizacja”;
opisuje relacje między władzami komunistycznymi a Kościołem katolickim;
charakteryzuje wydarzenia związane z tysięczną rocznicą chrztu Polski;
wyjaśnia, czym było orędzie biskupów polskich do biskupów niemieckich i jaką wywołało reakcję władz.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polska odwilż. Oczekiwane zmiany i powrót na stare tory”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Dwaj chętni lub wybrani uczniowie (albo małe zespoły, do trzech osób) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Pierwsza osoba lub grupa skupia się na pierwszych latach rządów Władysława Gomułki, druga – na sporze Gomułki z Kościołem katolickim oraz roli Kościoła w ówczesnym życiu społecznym.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi wybrane osoby (lub ochotników, jeśli prezentacje przygotowywały większe zespoły) o zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie wyniki ich pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel nawiązuje do omawianych relacji państwo–Kościół katolicki i zapowiada, że uczniowie wysłuchają teraz audiobooka będącego nagraniem fragmentów orędzia biskupów polskich do niemieckich z 1965 r. Poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Wyobraź sobie, że oprowadzasz grupę przyjaciół po Wrocławiu. Wyjaśnij im w kilku zdaniach wymowę słów »przebaczamy i prosimy o przebaczenie«, które widnieją pod pomnikiem kardynała Bolesława Kominka we Wrocławiu”. Dzieli też uczniów na cztero- lub pięcioosobowe grupy, które będą opracowywały odpowiedzi. Prowadzący zajęcia odtwarza nagranie i ustala czas na przygotowanie odpowiedzi.
Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wykazują, że inicjatywa biskupów polskich była przejawem realizacji wartości chrześcijańskich.
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie 6, uczniowie analizują tabelę i dane, przygotowują odpowiedź, a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów. Nauczyciel prosi wybraną parę o przedstawienie propozycji i uzasadnienia, weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być ochotnik) podsumowanie lekcji „Polska odwilż. Oczekiwane zmiany i powrót na stare tory”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę klasy, może ocenić pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 8: „Scharakteryzuj w 200−250 słowach życie polityczne w PRL między rokiem 1956 a 1966. Niech przynajmniej w trzech zdaniach twojej wypowiedzi podmiotem będą »Polacy« lub »społeczeństwo polskie«”.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, R. Gryz, Komuniści i Kościół w Polsce (1945−1989), Kraków 2006.
A. Dudek, Z. Zblewski, Utopia nad Wisłą. Historia Peerelu, Warszawa 2008.
J. Eisler, Siedmiu wspaniałych. Poczet pierwszych sekretarzy KC PZPR, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą się zapoznać z treścią audiobooka przed lekcją, wówczas w fazie realizacyjnej po prezentacjach od razu przechodzą do wykonywania poleceń dołączonych do multimedium. Audiobook może być również wykorzystany w lekcjach omawiających relacje między Kościołem katolickim a władzami w czasach PRL.