Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Polemika Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni różnice między mesjanizmem i winkelriedyzmem;
wyjaśni sposób wykorzystania postaci Winkelrieda w Kordianie,
omówi istotę polemiki Słowackiego z Mickiewiczem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polemika Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz przygotowanie mapy myśli obrazującej mesjanizm i winkelriedyzm. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie omawiają przygotowane mapy myśli. Prezentują informacje na temat mesjanizmu i winkelriedyzmu, nad którymi mieli popracować w domu.
Prowadzący zajęcia podaje cele i temat zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje, że spór Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem jest niewątpliwie jednym z najsłynniejszym konfliktów osobowości twórczych w historii polskiej literatury. Pyta uczniów, na czym ten spór polegał. uczniowie odpowiadają, bazując na informacjach z sekcji „Przeczytaj”.
Większa część fazy realizacyjnej upływa na zapoznaniu z filmami edukacyjnymi o polemice Mickiewicza ze Słowackim. Następnie uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i wykonują polecenia:
- grupa I: charakteryzuje reakcję Słowackiego na Mickiewiczowską „ekonomię cierpienia”,
- grupa II: wyjaśnia, jak Słowacki wykorzystuje postać Winkelrieda w Kordianie,
- grupa III: charakteryzuje podobieństwa i różnice pomiędzy Dziadami a Kordianem.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji uczniowie zapoznają się z nagraniem i notują cechy Kordiana jako bohatera romantycznego. Zapisują również kolejne wątki rozważań Kordiana.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy koncepcją mesjanizmu a winkelriedyzmu.
Materiały pomocnicze:
Eligiusz Szymanis, „Kordian” z perspektywy filozofii genezyjskiej, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 1999, nr 34.
Krzysztof Biliński, „Kordian” i szatańska wizja dziejów, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 34” 1999.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.