Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Polemika Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
8. posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi), także w wersji on‑line;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura uzupełniająca
15) Juliusz Słowacki, Beniowski (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni różnice między mesjanizmem i winkelriedyzmem;

  • wyjaśni sposób wykorzystania postaci Winkelrieda w Kordianie,

  • omówi istotę polemiki Słowackiego z Mickiewiczem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polemika Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz przygotowanie mapy myśli obrazującej mesjanizm i winkelriedyzm. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie omawiają przygotowane mapy myśli. Prezentują informacje na temat mesjanizmu i winkelriedyzmu, nad którymi mieli popracować w domu.

  2. Prowadzący zajęcia podaje cele i temat zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje, że spór Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem jest niewątpliwie jednym z najsłynniejszym konfliktów osobowości twórczych w historii polskiej literatury. Pyta uczniów, na czym ten spór polegał. uczniowie odpowiadają, bazując na informacjach z sekcji „Przeczytaj”.

  2. Większa część fazy realizacyjnej upływa na zapoznaniu z filmami edukacyjnymi o polemice Mickiewicza ze Słowackim. Następnie uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i wykonują polecenia:
    - grupa I: charakteryzuje reakcję Słowackiego na Mickiewiczowską „ekonomię cierpienia”,
    - grupa II: wyjaśnia, jak Słowacki wykorzystuje postać Winkelrieda w Kordianie,
    - grupa III: charakteryzuje podobieństwa i różnice pomiędzy DziadamiKordianem.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji uczniowie zapoznają się z nagraniem i notują cechy Kordiana jako bohatera romantycznego. Zapisują również kolejne wątki rozważań Kordiana.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy koncepcją mesjanizmu a winkelriedyzmu.

Materiały pomocnicze:

  • Eligiusz Szymanis, „Kordian” z perspektywy filozofii genezyjskiej, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 1999, nr 34.

  • Krzysztof Biliński, „Kordian” i szatańska wizja dziejów, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 34” 1999.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.