Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wartości funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w zastosowaniach z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne zastosowania funkcji trygonometrycznych kąta ostrego;
wykorzystuje definicje funkcji trygonometrycznych w zadaniach z kontekstem realistycznym;
analizuje zadania oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel na poprzednich zajęciach poprosił uczniów o przyniesienie arkuszy papieru kolorowego i pisaków.
Faza wstępna:
uczniowie podają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy);
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe i określa zadanie do wykonania;
nauczyciel prezentuje animację;
nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów w sekcji Przeczytaj;
uczniowie (w grupach) na podstawie przykładów z sekcji Przeczytaj i animacji proponują własne zadania, opisujące realną sytuację. Potrzebne informacje wyszukują w internecie;
każda grupa swój przykład umieszcza na arkuszach papieru w formie afiszu;
przedstawiciel każdej grupy umieszcza opracowany afisz na tablicy i omawia sytuację na nim przedstawioną;
uczniowie przedyskutowują na forum całej klasy zaproponowane sytuacje i ich rozwiązania;
nauczyciel zwraca uwagę na estetykę prac i poprawność zapisów.
Faza podsumowująca:
uczniowie wskazują najciekawsze wg nich sytuacje, w których można zastosować funkcje trygonometryczne
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych
nauczyciel może zaproponować, chętnym uczniom, przygotowanie prezentacji o „siedmiu mędrcach” Starożytnej Grecji.
Materiały pomocnicze:
Sinus, cosinus i tangens kąta ostrego
Wskazówki metodyczne:
Animacja może posłużyć uczniom do samodzielnego przygotowania się do zajęć prowadzonych metodą odwróconej klasy.