Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozkład wielomianu na czynniki przez szukanie pierwiastków wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu ;
5) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych;
Zakres rozszerzony. Uczeń:
1) znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych do rozkładu wielomianów na czynniki,
wyznacza w niektórych przypadkach pierwiastki niewymierne wielomianu wykorzystując znalezione pierwiastki wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają twierdzenie Bézouta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wraz z nauczycielem analizują twierdzenia o pierwiastkach całkowitych i wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie dwóch przykładów z sekcji Przeczytaj.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują rozwiązania.
Następnie wspólnie omawiają kolejne przykłady.
Uczniowie oglądają animację, następnie komentują rozwiązania zawartych w nim przykładów
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Na każdym stoliku zadaniowym znajdują się 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania, otrzymuje ocenę.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie, nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozkładu wielomianu na czynniki.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadania zawartego w poleceniach 2 i 3.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana jako materiał przygotowujący ucznia do samodzielnej pracy na lekcji.