Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Bryły obrotowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Poziom podstawowy
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje bryły obrotowe,
rozpoznaje figurę geometryczną przez obrót, której powstała bryła obrotowa,
analizuje jaka bryła obrotowa powstanie przez obrót danej figury wokół wskazanej osi obrotu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach,
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przyrząd do demonstrowania powstawania brył obrotowych,
przeźroczyste modele brył obrotowych.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina pojęcie bryły obrotowej, a następnie prezentuje powstanie bryły obrotowej za pomocą przyrządu. Wraz z uczniami dyskutuje na temat powstałych brył.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wybranie spośród dostępnych modeli brył obrotowych.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje symulację interaktywną i pokazuje inne, mniej standardowe bryły obrotowe, które możemy otrzymać.
Uczniowie rozwiązują Polecenia z sekcji Symulacja interaktywna samodzielnie, następnie dyskutują odpowiedzi z sąsiadem z ławki lub ławki obok wypracowując wspólne rozwiązanie. Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Pary dokonują samooceny.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (bez ćw. 1 i ćw. 6) z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny na podstawie sformułowanych kryteriów sukcesu.
Praca domowa
Ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Bryły obrotoweBryły obrotowe
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana jako wprowadzenie do tematu stożków, walców, kul.