Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Jak działać moralnie? Moralność kantowska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
zdefiniuje imperatyw kategoryczny;
wyjaśni, czym jest metafizyka moralności;
przeanalizuje różnicę pomiędzy imperatywem kategorycznym i hipotetycznym;
zapozna się z w pełni racjonalistyczną koncepcją etyczną Immanuela Kanta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
gra dydaktyczna;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Jak działać moralnie? Moralność kantowska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Dyskusja.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co to znaczy działać moralnie? Czy można pokusić się o taką odpowiedź, która byłaby przyjmowana bezwzględnie przez wszystkich?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co Kant mówi na temat moralności? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Następnie nauczyciel wyświetla ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wskazują zdania, które ukazują rozumowanie Kanta z zakresu metafizyki moralności i uzasadniają swój wybór.
Prowadzący lekcję prosi uczniów, aby dobrali się w pary i zapisali różnice pomiędzy imperatywem kategorycznym i hipotetycznym. Ochotnicy prezentują rozwiązania na forum.
Następne ćwiczenie nr 7, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych. Po jego wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Wybrana osoba głośno odczytuje historyjkę zamieszczoną w ćwiczeniu nr 3. Następnie nauczyciel zadaje pytania:
- Jak postępowanie jej bohatera skomentowałaby etyk teleologiczny?
- Co o postępowaniu jej głównego bohatera powiedziałyby deontologiczne koncepcje etyki?
Faza podsumowująca:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał w sekcji „Gra edukacyjna”. Uczniowie odpowiadają na pytania indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kroński T., Kant, Warszawa 1966.
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.