Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Aksjomaty geometrii przestrzennej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

12) przeprowadza dowody geometryczne.

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje pojęcie aksjomatu i dowodzi z aksjomatów proste własności;

  • definiuje i rozpoznaje proste równoległe, proste przecinające się i proste skośne w przestrzeni;

  • definiuje i rozpoznaje proste równoległe do płaszczyzny, płaszczyzny równoległe, krawędź wspólną płaszczyzn;

  • znajduje analogie podstawowych pojęć stereometrii w bryłach geometrycznych i obserwacji życia codziennego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • metoda tekstu przewodniego;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przeprowadza pogadankę o aksjomatach i historii tworzenia aksjomatyki geometrii płaskiej i przestrzennej.

  • Nauczyciel przedstawia temat lekcji i wraz z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 – 4 osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w sekcji “Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.

  3. Uczniowie wykonują wspólnie polecenia z sekcji “Prezentacja multimedialna”. Następnie nauczyciel omawia je wraz z uczniami wyjaśniając ewentualne wątpliwości.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie rozwiązują zadania 1 – 6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza otrzymuje oceny za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia kładąc nacisk na mocną i słabą stronę pracy uczniów.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest znalezienie w swoim otoczeniu, opisanie i narysowanie lub sfotografowanie przykładów płaszczyzn przecinających się wzdłuż prostej, płaszczyzn przecinających się w jednym punkcie, płaszczyzn równoległych, prostych równoległych do płaszczyzny.

  • Uczniowie rozwiązują zadania 7 - 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Prezentację multimedialną można wykorzystać do powtórzenia materiału.

  • Przykłady przedstawione w prezentacji mogą zostać wykorzystane na lekcjach o prostych przecinających się na płaszczyźnie oraz płaszczyznach przecinających się w przestrzeni.