Autor: Anna Grabarczyk, Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Film Petera Jacksona Władca Pierścieni

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podaje skojarzenia związane z pierścieniem;

  • bierze udział w dyskusji;

  • wykazuje różnice między powieścią a filmem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • pierścień.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel może zainteresować uczniów informacją, że pierwszą adaptację filmową, już w latach 60., planowali członkowie zespołu The Beatles. Reżyserem miał być Stanley Kubrick, Paul McCartney miał zagrać Frodo, a George Harrison Gandalfa. Tolkien nie wyraził zgody na realizację tego pomysłu. Nauczyciel może także zaznaczyć, że świat Śródziemia był i pozostaje inspiracją wielu gier i animacji.
    Prosi uczniów o zapoznanie się z filmem w reż. Petera Jacksona

Faza wprowadzająca:

  1. Wybrana osoba głośno odczytuje wstęp do Władcy Pierścieni:
    Trzy Pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem,
    Siedem dla władców krasnali w ich kamiennych pałacach,
    Dziewięć dla śmiertelników, ludzi śmierci podległych,
    Jeden dla Władcy Ciemności na czarnym tronie
    W Krainie Mordor, gdzie zaległy cienie,
    Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden, by wszystkie odnaleźć,
    Jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać
    W Krainie Mordor, gdzie zaległy cienie.

    Nauczyciel podaje jednemu z uczniów pierścień/obrączkę przypominający ten z powieści Tolkiena. Uczniowie przekazują sobie po kolei ten przedmiot. Każda osoba, do której trafi pierścień, podaje swoje skojarzenia z nim związane (np. drogocenny skarb; złoto, władza, coś, co mnie stresuje; coś, czego pragnę – „mój skarb”; coś co jest dla mnie ciężarem; coś co muszę schować, bo jest tylko moje; coś na co patrzę w tajemnicy; coś, na co patrzę z zachwytem; coś intrygującego).

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie biorą udział w dyskusji na temat: Czy chęć posiadania czegoś może wpłynąć na nasze zachowanie? Uwzględniają w dyskusji odniesienia filmowe związane z pierścieniem.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
    Nauczyciel może uzupełnić treść e‑materiału, podkreślając rolę języka w powieści i bogactwo inspiracji stworzonego przez Tolkiena legendarium. Może zaznaczyć, że Tolkien jeszcze przed wojną zaczął wymyślać własne języki, bazując na znajomości fińskiego i walijskiego, jak również na językach anglosaskich i skandynawskich. Z listów Tolkiena dowiadujemy się, że rozpoczął od przekształcania języka fińskiego w nowy język zwany qenya i twórczego przekształcanie mitologii fińskiej w oryginalne dzieło literackie. Punktem wyjścia dla stworzenia Tolkienowskiego świata była próba przerobienia fragmentów Kalevali – arcydzieła literatury fińskiej, wielkiej skarbnicy fińskich mitów. Był to wstęp do pracy nad Silmarillionem – zbiorem legend o stworzeniu świata, który nazwał Śródziemiem. Pierwsze wersje opowieści z tego zbioru powstały w roku 1917, a praca nad nimi trwała do końca życia pisarza. W zbiorze pojawiły się wymyślone przez Tolkiena języki i opowieści odwołujące się do mitów i eposów. Pewne elementy świata przedstawionego i archetypy postaci zostały zaczerpnięte (i w twórczy sposób przekształcone) z epickiego poematu staroangielskiego Beowulf, inne z dawnych sag nordyjskich czy Pieśni Nibelungów. Potencjalni wydawcy uznali dzieło za zbyt skomplikowane i zbyt wymagające dla czytelnika, choć podobno jeden z nich stwierdził, że jest „kopalnią, z której można korzystać przy pisaniu dalszych książek”.

  3. Uczniowie zapoznają się z „Audiobook” i wykonują polecenia tam zamieszczone. Następnie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna” i w parach wykonują polecenia i ćwiczenia z tej części. Wybrana osoba prezentuje odpowiedzi, a nauczyciel uzupełnia i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie próbują znaleźć jak najwięcej różnic pomiędzy powieścią Tolkiena a filmem. Mogą się posiłkować materiałami z internetu.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Zredaguj wypowiedź pisemną, w której znajdą się odpowiedzi na pytania:
    - Co pierścień zmienił w ich życiu bohaterów filmu?
    - Co wędrówka zrobiła z ich życiem, podejściem do świata?

Materiały pomocnicze:

  • Władca Pierścieni reż. Peter Jackson

  • Humphrey Carpenter, J.R.R. Tolkien: wizjoner i marzyciel, przeł. A. Sylwanowicz, Warszawa 1997.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.