Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Hipoteza de Broglie’a |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego”, „Na czym polega stan podstawowy atomu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o hipotezie de Broglie’a, wskazując na analogie związku między pędem i długością fali de Broglie’a cząstki i fotonu. Uczniowie w grupach obliczają długość fali dla przykładowego ciała makroskopowego i w dyskusji dochodzą do wniosku, dlaczego w świecie makroskopowym nie obserwujemy zjawisk falowych poruszających się ciał. Nauczyciel opowiada o doświadczeniu Davissona i Germera, które potwierdziło hipotezę de Broglie’a i wyświetla obrazy dyfrakcyjne promieniowania rentgenowskiego i elektronów (Rys. 1), zwracając uwagę na podobne wartości długości fal de Broglie’a i rentgenowskich. Uczniowie oglądają film‑samouczek i w grupach rozwiązują zadanie z filmu. Nauczyciel omawia zastosowanie fal de Broglie’a w mikroskopie elektronowym. Uczniowie w dyskusji odpowiadają na pytanie, jak można zmniejszyć długość fali de Broglie’a elektronów w mikroskopie elektronowym. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić przyswojone wiadomości, uczniowie rozwiązują zadanie 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań: 1 – 3 z zestawu ćwiczeń obowiązkowo i jedno z pozostałych zadań do wyboru. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |