Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Szyfr Playfair w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasadę działania szyfru Playfair.
Przygotujesz funkcje realizujące szyfrowanie oraz deszyfrowanie metodą Playfair.
Zaimplementujesz w języku Python program szyfrujący metodą Playfair.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Szyfr Playfair w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” oraz z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybranych lub chętnych uczniów o wskazanie szyfrów, jakie znają. Prosi również o wskazanie, jakie widzą zastosowania dla szyfrów.
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel razem z uczniami omawia dziewięć przykładów przedstawionych w sekcji „Przeczytaj”. Po każdym przykładzie uczniowie zapisują najważniejsze wnioski dotyczące tworzenia szyfrogramu za pomocą szyfru Playfair.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z prezentacją.
Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1–2 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania problemów postawionych w zadaniach.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Przykład nr 10 z sekcji „Przeczytaj” może stanowić uzupełnienie wiedzy uczniów o zastosowaniu szyfru Playfair i biblioteki PySimpleGui.