Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
111
Pokaż ćwiczenia:
311
Ćwiczenie 1

Uzupełnij podaną funkcję odszyfruj, tak aby zwracała tekst jawny dla zaszyfrowanego szyfrem Playfair ciągu znaków oraz tablicy szyfrującej zwróconej przez funkcję przetwarzaj_klucz().

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • wiadomosc – ciąg o dowolnej liczbie znaków, składający się z wielkich liter alfabetu łacińskiego, bez litery Q

  • klucz – klucz wykorzystywany do utworzenia tablicy szyfrującej

Wynik:

  • jawny – odszyfrowane słowo; ciąg znaków składający się z wielkich liter alfabetu łacińskiego, bez litery Q

Działanie swojego programu przetestuj dla szyfrogramu BRDOWJZTKWMP oraz klucza wskaznik.

RqJzsgV24pvvc
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
211
Ćwiczenie 2

Uzupełnij kod tak, aby podana funkcja zwracała tablicę szyfrującą utworzoną ze słowa bazowego zapisanego od końca. Działanie programu przetestuj dla słowa slowo_bazowe = "playfair".

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • slowo_bazowe – łańcuch znaków składający się z liter alfabetu łacińskiego bez litery Q; słowo, na podstawie którego tworzona jest tablica szyfrująca

Wynik:

  • tablica_szyfrujaca – tablica szyfrująca utworzona ze znaków słowa bazowego slowo_bazowe (liter alfabetu łacińskiego bez litery Q) zapisanych od końca, wypisana w jednej linii poprzez zestawienie ze sobą wszystkich pięciu wierszy

RuCrQ6MgpczyG
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.