Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Mechanizm falowania wód morskich
Grupa docelowa: I etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior. Uczeń:
1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu ENSO na środowisko geograficzne
Kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje, czym jest fala morska,
wie, jak powstają fale morskie,
rozpoznaje różne mechanizmy kształtowania się fal morskich,
syntetyzuje wiadomości na podstawie już posiadanych umiejętności i modeli teoretycznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów, praca z atlasem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: podkładowe mapy świata (ksero), jedna bardzo duża mapa podkładowa świata o szerokości co najmniej 1 m (ksero), zasoby multimedialne zwarte w e‑materiale, atlasy świata
Materiały pomocnicze
Szymkiewicz R., Gąsiorowski D., Podstawy hydrologii dynamicznej, WNT, Warszawa 2010.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: czy pamiętają swoją wycieczkę nad morze/jezioro?, co się z nimi działo, gdy płynęli statkiem?, dlaczego czasami w miejscach strzeżonych nie można wchodzić do wody?.
Nauczyciel naprowadza uczniów na temat zajęć kolejnymi pytaniami: czy wiesz, kiedy najlepiej zbierać bursztyn?, jakie fale sprzyjają poszukiwaczom?.
Nauczyciel informuje, jakie cele będą realizować:
poznanie definicji fali morskiej,
rozróżnienie typów fal morskich ze względu na mechanizm powstawania,
stworzenie mapy potencjalnego występowania fal.
Następnie prowadzący pyta klasę, czym jest dla nich fala i z jakiego powodu powstaje. Następuje burza mózgów. Uczniowie wymieniają dowolne hasła, które kojarzą im się z tymi terminami.
Po zakończeniu burzy mózgów nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi przez nauczyciela e‑materiałami (definicja fali) i zweryfikowanie swoich wyobrażeń z rzeczywistością. Następuje dyskusja. Uczniowie dzielą się swoimi uwagami.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w cztery zespoły, z których każdy otrzyma podkład mapy świata oraz atlas geograficzny (lub zestaw map). Zadaniem grup będzie opracowanie map potencjalnego występowania fal powstałych w związku z różnymi siłami wywołującymi falowanie. Prowadzący przydziela grupy do opracowania mapy: fal wiatrowych, barycznych, sejsmicznych i pływowych.
Nauczyciel prosi zespoły żeby zastanowiły się, czy mają pomysł na zrealizowanie zadania. Uczniowie w grupach dyskutują, a następnie przedstawiają swoje plany. Rozpoczyna się dyskusja klasowa, podczas której każdy uczeń może zgłaszać pomysły do każdej mapy. Nauczyciel moderuje wymianę zdań i naprowadza zespoły w kierunku optymalnych rozwiązań:
Mapa fal wiatrowych powstaje na podkładzie mapy średniej prędkości wiatru. Zakłada się, że im większa prędkości wiatru, tym większe fale.
RJevnFimnRgMe Mapa fal barycznych powstaje na podkładzie mapy tras cyklonów tropikalnych.
RQ77MkOn2WOEH Mapa fal sejsmicznych powstaje na podkładzie mapy stref sejsmicznych. Im większe wartości fal sejsmicznych w danym regionie, tym większe prawdopodobieństwo powstania fal.
R1eRKlSn4mpw6 Mapa fal pływowych powstaje na podkładzie mapy intensywności pływów.
RSzCsWhITCeKX
Uczniowie generalizują dane i przenoszą je na swoje podkłady map świata. Nauczyciel prosi każdą grupę, aby opowiedziała na forum klasy, w jakich regionach świata jest najwięcej miejsc tworzenia fal danego typu. W dalszej kolejności nauczyciel wyjaśnia, jak powstaje ostateczna mapa potencjalnego występowania fal powstałych w związku z różnymi siłami wywołującymi falowanie. Stanowi ona kompilację danych z map cząstkowych poszczególnych grup. Następnie cała klasa nanosi cząstkowe dane różnymi kolorami z poszczególnych map grupowych na jeden duży podkład.
W kolejnym etapie zajęć nauczyciel zawiesza dużą mapę w widocznym miejscu na tablicy i zwraca się z pytaniami do klasy: gdzie występuje koncentracja miejsc tworzenia fal?, gdzie występują miejsca o mniejszym nasileniu zjawiska?, następnie uczniowie są proszeni o wykonanie ćwiczeń z e‑materiałów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów. Uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń na końcu e‑zasobu. Zadania, których licealiści nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.
Praca domowa
Opisz pozytywny i negatywny wpływ falowania na życie człowieka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
E‑materiał może posłużyć także jako punkt wyjściowy do omówienia niszczycielskich efektów oddziaływania fal.