Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Pokój i bezpieczeństwo dla świata

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
3) charakteryzuje cele Ligi Narodów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia założenia Ligi Narodów i środki, jakimi dysponowała w celu utrzymywania pokoju na świecie;

  • wskazuje mocne i słabe strony Ligi Narodów.

  • przedstawia argumenty w dyskusji o tym, czy Liga Narodów od swojego zarania była skazana na porażkę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Pokój i bezpieczeństwo dla świata”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć. Omówienie planowanego przebiegu lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z mapą i w parach wykonują polecenie nr 1: „Określ, który kraj otrzymał z ramienia Ligi Narodów zarząd nad największą ilością terytoriów mandatowych. Jakie czynniki twoim zdaniem o tym zadecydowały?”. Następnie wskazana para uczniów (lub ochotnicy) prezentują odpowiedź, pozostała część klasy może ustosunkować się do niej i uzupełnić ją.

  3. Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wskaz, w jakich regionach świata znajdowało się najwięcej terytoriów mandatowych typu A, B i C. Wyjaśnij przyczynę takiego ich rozmieszczenia” i poleca uczniom, aby tym razem wykonali je w małych grupach do czterech osób. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie nr 5, które uczniowie wykonują we wcześniejszych czteroosobowych grupach. Prosi uczniów o odpowiedź na zadane w ćwiczeniu pytanie: Co uważasz za największą słabość Ligi w powstrzymywaniu konfliktów? Wyjaśnij dlaczego. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty wraz z uzasadnieniem.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli, wciąż pracując w grupach. Każdy zespół na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Liga Narodów” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Ważne, aby cała mapa zmieściła się na jednej stronie.

  2. Po wykonaniu pracy, w zależności od liczebności klasy i czasu, nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych lub wszystkich grup.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę osób, które przedstawiły prezentację na początku lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się” - wymień aspekty, które wzmacniały oraz osłabiały zdolność Ligi do zapewnienia pokoju i bezpieczeństwa.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Mapa interaktywna”.

Materiały pomocznicze:

Wiek XX w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 2002.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.