Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: We władzy strachu. Terror w wierszach Wisławy Szymborskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje czynniki wywołujące ryzyko zaistnienia terroryzmu;

  • przeanalizuje sytuację liryczną w wierszu Wisławy Szymborskiej Terrorysta, on patrzy;

  • opisze cechy liryki narracyjnej występujące w wierszu Terrorysta, on patrzy;

  • opisze wpływ zastosowanych w tekście literackim form gramatycznych na jego znaczenie;

  • przedstawi propozycję interpretacji wiersza Zamachowcy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‐materiał „We władzy strachu. Terror w wierszach Wisławy Szymborskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie powinni także wykonać polecenia z sekcji multimedialnej:
    - Na podstawie mapy myśli oceń, czy czynności, które wykonują terroryści, zostały w wierszu Zamachowcy uporządkowane.
    - Co – twoim zdaniem – jest dla terrorysty najważniejsze, a co mniej istotne? Na podstawie wiersza Zamachowcy podejmij próbę rekonstrukcji systemu wartości terrorysty.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‐materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu. Następnie prosi o przedstawienie odpowiedzi do zadań, które uczniowie przygotowali w domu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z ćwiczeniami. Ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują samodzielnie. Zapoznają się w ten sposób z wierszem Wisławy Szymborskiej - pozostałe ćwiczenia będą z nim bezpośrednio związane.

  2. Uczniowie pracują w parach. Wykonują ćwiczenia od 2 do 6. Chętna osoba przedstawia odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

  3. Chętna osoba odczytuje na głos tekst zamieszczony we wprowadzeniu do lekcji: Norweg Anders Breivik pochodzi z zamożnej rodziny, odebrał dobre wykształcenie. W 2009 roku założył gospodarstwo rolne na wsi oddalonej o 80 km od Oslo. Sąsiedzi charakteryzowali go jako człowieka uprzejmego i spokojnego, trzymającego się na uboczu. 22 lipca 2011 roku 32‑letni wówczas Breivik zdetonował samochód‑pułapkę ustawiony pod siedzibą premiera Norwegii w Oslo, a następnie udał się w mundurze policjanta na wyspę Utøya, gdzie otworzył ogień do uczestników odbywającego się tam zjazdu młodzieżówki Partii Pracy. W wyniku eksplozji bomby zginęło 8 osób, na wyspie śmierć poniosło kolejnych 69 osób. Po krwawym zamachu opinia publiczna zaczęła poznawać fakty z życia Breivika – jego złe relacje z rozwiedzionymi rodzicami, niepowodzenia w życiu osobistym i skrajne poglądy polityczne. Podobnie jak w przypadku innych aktów terroru, w życiorysie sprawcy starano się odszukać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się terrorystą – pytanie, które stawia przed czytelnikiem także Wisława Szymborska w wierszu Terrorysta, on patrzy.
    Następnie proponuje uczniom dyskusję: Dlaczego człowiek może się stać terrorystą?

Faza podsumowująca:

  1. W ostatniej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o wynotowanie z tekstu Terrorysta, ona patrzy środków stylistycznych służących stylizacji utworu na mowę potoczną i określ celu, jakiemu służą. Interpretują również cytat „widok jak w kinie”, wyjaśniając, jakie korzyści z przemocy czerpie terrorysta opisany w wierszu Szymborskiej.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu Terrorysta, on patrzy aluzja biblijna do słów z Ewangelii wg świętego Mateusza: i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego! (Mt 6, 13).

Materiały pomocnicze:

  • Edward Kasperski, Poezja filozoficzna Szymborskiej, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” t. 31, 1996.

  • Ligęza Wojciech, Wstęp, [w:] Szymborska Wisława, Wybór poezji, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.