1
Pokaż ćwiczenia:
RQOAtmakgcYsZ1
Ćwiczenie 1
Wisława Szymborska Terrorysta, on patrzy Bomba wybuchnie w barze trzynasta dwadzieścia. Teraz mamy dopiero trzynastą szesnaście. Niektórzy zdążą jeszcze wejść. Niekorzy wyjść. Terrorysta już przeszedł na drugą stronę ulicy. Ta odległość go chroni od wszelkiego złego no i widok jak w kinie: Kobieta w żółtej kurtce, ona wchodzi. Mężczyzna w ciemnych okularach, on wychodzi. Chłopaki w dżinsach, oni rozmawiają. Trzynasta siedemnaście i cztery sekundy. Ten niższy to ma szczęście i wsiada na skuter, a ten wyższy to wchodzi. Trzynasta siedemnaście i czterdzieści sekund. Dziewczyna, ona idzie z zieloną wstążką we włosach. Tylko że ten autobus nagle ją zasłania. Trzynasta osiemnaście. Już nie ma dziewczyny. Czy była taka głupia i weszła, czy nie, to się zobaczy, jak będą wynosić. Trzynasta dziewiętnaście. Nikt jakoś nie wchodzi. Za to jeszcze wychodzi jeden gruby łysy. Ale tak, jakby szukał czegoś po kieszeniach i o trzynastej dwadzieścia bez dziesięciu sekund wraca po te swoje marne rękawiczki. Jest trzynasta dwadzieścia. Czas, jak on się wlecze. Już chyba teraz. Jeszcze nie teraz. Tak, teraz. Bomba, ona wybucha.
1
Ćwiczenie 1
RLmot9CULwfrQ
Wisława Szymborska Terrorysta, on patrzy Bomba wybuchnie w barze trzynasta dwadzieścia. Teraz mamy dopiero trzynastą szesnaście. Niektórzy zdążą jeszcze wejść. Niektórzy wyjść. Terrorysta już przeszedł na drugą stronę ulicy. Ta odległość go chroni od wszelkiego złego no i widok jak w kinie: Kobieta w żółtej kurtce, ona wchodzi. Mężczyzna w ciemnych okularach, on wychodzi. Chłopaki w dżinsach, oni rozmawiają. Trzynasta siedemnaście i cztery sekundy. Ten niższy to ma szczęście i wsiada na skuter, a ten wyższy to wchodzi. Trzynasta siedemnaście i czterdzieści sekund. Dziewczyna, ona idzie z zieloną wstążką we włosach. Tylko że ten autobus nagle ją zasłania. Trzynasta osiemnaście. Już nie ma dziewczyny. Czy była taka głupia i weszła, czy nie, to się zobaczy, jak będą wynosić. Trzynasta dziewiętnaście. Nikt jakoś nie wchodzi. Za to jeszcze wychodzi jeden gruby łysy. Ale tak, jakby szukał czegoś po kieszeniach i o trzynastej dwadzieścia bez dziesięciu sekund wraca po te swoje marne rękawiczki. Jest trzynasta dwadzieścia. Czas, jak on się wlecze. Już chyba teraz. Jeszcze nie teraz. Tak, teraz. Bomba, ona wybucha. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj wskazane elementy sytuacji lirycznej w wierszu Terrorysta, on patrzy.

RbjM9kevhPOOh
Czas wydarzeń (Uzupełnij). Miejsce wydarzeń (Uzupełnij). Bohaterowie liryczni (Uzupełnij).
RmgbzMSkCt3dQ11
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania trafnie charakteryzujące podmiot liryczny wiersza Terrorysta, on patrzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest jednym z gości baru., 2. Relacjonuje myśli terrorysty., 3. Nie zna szczegółów planu terrorysty., 4. Nie ingeruje w plany terrorysty., 5. Nie wyraża ocen postępowania terrorysty., 6. Wyraża przerażenie zamiarami terrorysty., 7. Przyjmuje funkcję sprawozdawcy.
11
Ćwiczenie 4

Udowodnij, że wiersz Terrorysta, on patrzy reprezentuje lirykę narracyjną. Sformułuj trzy argumenty i poprzyj je odwołaniami do tekstu.

RfvYdZfYPwtkR
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Nazwij typ rzeczowników będących określeniami, za pomocą których terrorysta opisuje przyszłe ofiary, a następnie wyjaśnij, o jakim stosunku do nich świadczy wybór takich rzeczowników.

RIbhgkpWxwX0t
Typ rzeczowników (Uzupełnij).
RtP3RdTxb08aW
Stosunek terrorysty do ofiar (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w wierszu Terrorysta, on patrzy następujące zabiegi artystyczne:

R16wdOL1dXBug
Wskazywanie dokładnego czasu wydarzeń (Uzupełnij).
Rgv2mrJxRDnSP
Nagromadzenie zaimków osobowych (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wynotuj z tekstu środki stylistyczne służące stylizacji utworu na mowę potoczną i określ cel, jakiemu służą.

R1H1f8sF4vnoC
Określenia wartościujące (wraz z wyrazami określanymi) (Uzupełnij).
Rdpu8HYZ6qyGZ
Stosunek terrorysty do ofiar (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj cytat widok jak w kinie, wyjaśniając, jakie korzyści z przemocy czerpie terrorysta opisany w wierszu Szymborskiej.

ROJmB0MgRGNvc
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu Terrorysta, on patrzy aluzja biblijna do słów z Ewangelii wg świętego Mateusza: i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego! (Mt 6, 13).

R1WSRSUzwMnQb
(Uzupełnij).