Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Montaż wideo w praktyce cz. II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z pojęciem płynności materiału filmowego i dowiesz się, jak ją zachowywać w montowanych filmach.
Zdecydujesz o właściwej kolejności montowanych ujęć.
Zmontujesz muzykę z ujęciami wideo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Montaż wideo w praktyce cz. II”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem filmowym pn. „Podstawy montażu cz. 2” w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” z e‑materiału: „Montaż wideo w praktyce cz. II”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji i treść wprowadzenia.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczestnikami zajęć na podstawie sekcji „Przeczytaj”, tym samym sprawdza wiedzę uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą cztery grupy i wyświetlają sekcję „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel przydziela każdej grupie zakładkę z tajnikiem pracy montażysty:
grupa 1: Ujęcia zawierające akcję;
grupa 2: Rozpiętość zmian w wielkości obrazu i kątach widzenia kamery;
grupa 3: Kierunek;
grupa 4: Zachowanie przejrzystej ciągłości i dopasowanie tonalności.
Uczniowie wyznaczają osobę kierującą pracą oraz sporządzają notatki w celu zaprezentowania na forum wyznaczonego tajnika. Po zakończeniu następuje prezentacja. Reszta uczniów zapisuje najważniejsze informacje, które będą pomocne na lekcji.
Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po zakończeniu zadań nauczyciel wyznacza uczniów do odczytania rozwiązań. Reszta grupy dopowiada. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Uczniowie dobierają się w pary, wyświetlają sekcję „Film edukacyjny”, a następnie przystępują do poleceń 1 i 2. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów i analizuje jej przebieg oraz zwraca uwagę na przygotowanie uczniów do lekcji.
Uczniowie wymieniają się między sobą przygotowanymi materiałami filmowymi i przystępują do polecenia 3. Chętne osoby przedstawiają wprowadzone zmiany w filmie i uzasadniają swóją decyzję. Nauczyciel ocenia pracę uczniów w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawiają ewentualne problemy podczas pracy z multimediami.
Nauczyciel zadaje uczniom podsumowujące pytanie: Jakie są główne cele i zadania dobrego montażu w praktyce? Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach i przekazują nauczycielowi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z zakładki „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Karel Reisz, Gavin Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2021.
Walter Murch, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Montaż wideo w praktyce cz. II”.