Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Montaż wideo w praktyce cz. II

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z pojęciem płynności materiału filmowego i dowiesz się, jak ją zachowywać w montowanych filmach.

  • Zdecydujesz o właściwej kolejności montowanych ujęć.

  • Zmontujesz muzykę z ujęciami wideo.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Montaż wideo w praktyce cz. II”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem filmowym pn. „Podstawy montażu cz. 2” w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” z e‑materiału: „Montaż wideo w praktyce cz. II”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji i treść wprowadzenia.

  2. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczestnikami zajęć na podstawie sekcji „Przeczytaj”, tym samym sprawdza wiedzę uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie tworzą cztery grupy i wyświetlają sekcję „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel przydziela każdej grupie zakładkę z tajnikiem pracy montażysty:

    • grupa 1: Ujęcia zawierające akcję;

    • grupa 2: Rozpiętość zmian w wielkości obrazu i kątach widzenia kamery;

    • grupa 3: Kierunek;

    • grupa 4: Zachowanie przejrzystej ciągłości i dopasowanie tonalności.

Uczniowie wyznaczają osobę kierującą pracą oraz sporządzają notatki w celu zaprezentowania na forum wyznaczonego tajnika. Po zakończeniu następuje prezentacja. Reszta uczniów zapisuje najważniejsze informacje, które będą pomocne na lekcji.

  1. Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po zakończeniu zadań nauczyciel wyznacza uczniów do odczytania rozwiązań. Reszta grupy dopowiada. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

  2. Uczniowie dobierają się w pary, wyświetlają sekcję „Film edukacyjny”, a następnie przystępują do poleceń 1 i 2. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów i analizuje jej przebieg oraz zwraca uwagę na przygotowanie uczniów do lekcji.

  3. Uczniowie wymieniają się między sobą przygotowanymi materiałami filmowymi i przystępują do polecenia 3. Chętne osoby przedstawiają wprowadzone zmiany w filmie i uzasadniają swóją decyzję. Nauczyciel ocenia pracę uczniów w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawiają ewentualne problemy podczas pracy z multimediami.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom podsumowujące pytanie: Jakie są główne cele i zadania dobrego montażu w praktyce? Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach i przekazują nauczycielowi.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z zakładki „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

  1. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

  2. Karel Reisz, Gavin Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2021.

  3. Walter Murch, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Montaż wideo w praktyce cz. II”.