Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Na drodze ku stabilizacji. Sejm Ustawodawczy 1919–1922 i uchwalenie małej konstytucji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego wybory do pierwszego sejmu II Rzeczypospolitej nie odbyły się w całym kraju.

  • opisuje zasady ustroju Rzeczypospolitej, które zmieściły się na jednej kartce.

  • przedstawia ugrupowanie, które wprowadziło do sejmu najwięcej kobiet.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat sytuacji politycznej w kraju w 1919 r. wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech lub do sześciu (w zależności od liczebności klasy). Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”.

  • Grupa 1 i 4 – Pierwsze wybory parlamentarne

  • Grupa 2 i 5 - Otwarcie Sejmu Ustawodawczego

  • Grupa 3 i 6 - Uchwalenie Małej konstytucji

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Schemat”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie nr 1 : „W wyniku wyborów z 1919 roku w Sejmie, po raz pierwszy w historii, znalazło się 8 kobiet. Jak myślisz, dlaczego na listach pojawiły się żeńskie nazwiska, niektóre nawet na czołowych miejscach? W jaki sposób partie mogły zyskać na obecności kobiet w parlamencie?”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 4 – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Kolejne ćwiczenia 5 i 6 uczniowie wykonują w parach. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji „Na drodze ku stabilizacji. Sejm ustawodawczy 1919‑1922 i uchwalenie Małej Konstytucji” i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Na drodze ku stabilizacji. Sejm Ustawodawczy 1919–1922 i uchwalenie małej konstytucji” w formie pytań do krzyżówki.

  2. Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Janusz Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918‑1926, Poznań 1995.

  • Olga Wiechnik, Posełki. Osiem pierwszych kobiet, Poznań 2019.

  • Piotr A. Tusiński, Sejm Ustawodawczy Rzeczypospolitej Polskiej 1919‑1922, Warszawa 2019.

  • Wincenty Witos, Moje wspomnienia, t. 2, Paryż 1964.

Wskazówki metodyczne:

  • Informacje z sekcji „Schemat” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.