Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zjawiska odrzutu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | pokaz eksperymentalny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tor powietrzny z oprzyrządowaniem, wirtualne laboratorium, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Badanie zjawiska odrzutu” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji prezentuje tor powietrzny oraz tłumaczy, dlaczego jest to układ spełniający założenia układu izolowanego. Uczniowie przypominają brzmienie zasady zachowania pędu. Opisują, na podstawie dotychczasowej wiedzy, zjawisko odrzutu i wskazują możliwość jego zbadania w doświadczeniu z wózkami na torze powietrznym. Uczniowie podają inne przykłady procesów, w których występuje zjawisko odrzutu. | |
Faza realizacyjna: | |
Najważniejszą częścią lekcji jest przeprowadzenie eksperymentu w klasie z torem powietrznym i na podstawie pomiarów prędkości i mas wózków oraz wykorzystanie zasady zachowania pędu w interpretacji zjawiska odrzutu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie, czytając tekst e‑materiału. Rozwiązują w domu zadania 1‑4 zamieszczone w zestawie zadań, wykonują polecenia powiązane z samouczkiem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek wraz z krótkim filmem może zostać wykorzystane na lekcjach dotyczących zasady zachowania pędu. |