Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Projektowanie algorytmów: metody wstępująca i zstępująca
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz koncepcje metody wstępującej i metody zstępującej.
Przeanalizujesz przykładowe zastosowania obu metod.
Porównasz wady i zalety metody wstępującej oraz zstępującej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Projektowanie algorytmów: metody wstępująca i zstępująca”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel - na podstawie raportu na platformie - uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.
Praca z multimedium. Uczniowie wspólnie słuchają audiobooka i starają się odpowiedzieć na pytania:
– Opisz własnymi słowami, na czym polega metoda zstępująca projektowania algorytmów?
– Spróbuj wskazać podstawową różnicę pomiędzy poznanymi metodami projektowania algorytmów?
– Własnymi słowami postaraj się wskazać zalety metody zstępującej.
– Własnymi słowami postaraj się wskazać zalety metody wstępującej.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Audiobook” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.