Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie są zastosowania cukrów?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia zastosowania monosacharydów: glukozy, fruktozy, rybozy, ksylozy i mannozy;
omawia zastosowania disacharydów: sacharozy, laktozy i maltozy;
omawia zastosowania polisacharydów: celulozy i skrobi.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w epodręczniku;
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda, marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel rozdaje uczniom etykiety produktów z ich składem, prosi też o wyłożenie swoich etykiet, które mieli przynieść. Uczniowie analizują skład produktów, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zawartość cukrów. Nauczyciel inicjuje dyskusję.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół przedstawicieli monosacharydów, disacharydów i polisacharydów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, z czego zadaniem każdej jest opracowanie zastosowania cukrów. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału i grafiki interaktywnej. Prowadzący zajęcia rozdaje arkusze papieru A2/A3, mazaki. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Przydział zadań:
I grupa – zastosowania monosacharydów;
II grupa – zastosowania disacharydów;
III grupa – zastosowania polisacharydów.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się” oraz zawarte w medium bazowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Czy glukoza jest stosowana jako suplement diety dla sportowców?
Który cukier stosowany jest jako „polepszasz smaku”?
Który cukier może być stosowany w leczeniu infekcji dróg moczowych?
Z czego pozyskuje się cukier trzcinowy i buraczany?
Który cukier jest składnikiem świec dymnych?
Czy sztuczny jedwab to też cukier? Z czego jest produkowany?
Co jest głównym składnikiem papieru?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być użyta jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy glukoza jest stosowana jako suplement diety dla sportowców?
Który cukier stosowany jest jako „polepszasz smaku”?
Który cukier może być stosowany w leczeniu infekcji dróg moczowych?
Z czego pozyskuje się cukier trzcinowy i buraczany?
Który cukier jest składnikiem świec dymnych?
Czy sztuczny jedwab to też cukier? Z czego jest produkowany?
Co jest głównym składnikiem papieru?
Nauczyciel przygotowuje bądź prosi o przyniesienie przez uczniów różnych etykiet produktów z ich składem.