Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie odkrycia były kluczowe dla rozwoju fizyki? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | przygotowane przez nauczyciela ilustracje pokazujące istotę odkryć od Archimedesa, po Newtona i Einsteina |
Materiały pomocnicze: | ilustracje z Internetu |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z częścią „Czy to nie ciekawe?”
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel podaje kilka przykładów odkryć dokonywanych w różnych okresach czasu. | |
Faza podsumowująca: | |
Mając posegregowane odkrycia według kilku kryteriów, uczniowie inspirowani przez nauczyciela, układają je w logiczny ciąg kolejnych kroków, w którym następny wynika z poprzednich wzbogacając naszą wiedzę i rozumienie zjawisk w przyrodzie. | |
Praca domowa: | |
Podać kilka przykładów takich odkryć, które nie tylko wzbogaciły naszą wiedzę, ale znalazły praktyczne zastosowanie. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna stanowi przykład uszeregowania odkryć z dziedziny struktury materii. Można zainspirować uczniów, by zrobili podobną z innych dziedzin fizyki, np. mechaniki, elektryczności itp. |