Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakie odkrycia były kluczowe dla rozwoju fizyki?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje przykłady odkryć od najdawniejszych czasów do współczesności;

  2. wyciąga wnioski dotyczące znaczenia odkrycia naukowego dla postępu wiedzy i poznania praw przyrody;

  3. wyjaśnia rolę logicznego myślenia w celu zrozumienia mechanizmów zachodzenia nieznanych zjawisk i sformułowania praw nimi rządzących;

  4. przedstawia praktyczne zastosowania odkryć naukowych.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

przygotowane przez nauczyciela ilustracje pokazujące istotę odkryć od Archimedesa, po Newtona i Einsteina

Materiały pomocnicze:

ilustracje z Internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z częścią „Czy to nie ciekawe?”
Nauczyciel zwraca uwagę na okoliczności prowadzące do odkrycia:

  1. chęć zrozumienia obserwowanych zjawisk przyrodniczych,

  2. życiowa potrzeba praktyczna.
    Podanie kilku przykładów.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel podaje kilka przykładów odkryć dokonywanych w różnych okresach czasu.
Uczniowie, w dyskusji kierowanej przez nauczyciela, podają praktyczne zastosowania tych odkryć naukowych.
Nauczyciel, w krótkiej informacji, mówi o uogólnieniach dotyczących mechanizmu dokonywania odkrycia i roli w tym: okoliczności zewnętrznych i inwencji wewnętrznej odkrywcy.
Nauczyciel inspiruje uczniów do podawania dalszych przykładów odkryć i wynalazków, a następnie kieruje dyskusją i usystematyzowaniem ich względem wybranych kryteriów: teoria/eksperyment, dział fizyki, czas odkrycia, itp.

Faza podsumowująca:

Mając posegregowane odkrycia według kilku kryteriów, uczniowie inspirowani przez nauczyciela, układają je w logiczny ciąg kolejnych kroków, w którym następny wynika z poprzednich wzbogacając naszą wiedzę i rozumienie zjawisk w przyrodzie.

Praca domowa:

Podać kilka przykładów takich odkryć, które nie tylko wzbogaciły naszą wiedzę, ale znalazły praktyczne zastosowanie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna stanowi przykład uszeregowania odkryć z dziedziny struktury materii. Można zainspirować uczniów, by zrobili podobną z innych dziedzin fizyki, np. mechaniki, elektryczności itp.