Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RrKKFuRDNdekb1
Co było kluczowe w wynalazku maszyny do szycia? Możliwe odpowiedzi: 1. Zamiana ruchu obrotowego w ruch posuwisto-zwrotny,, 2. Zastosowanie dwóch nici na dwóch oddzielnych szpulkach,, 3. Igła z dziurką nie w części końcowej, tylko w początkowej.
21
Ćwiczenie 2

Jak rozumiesz słowa Archimedesa „Traci na wadze pozornie”?

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 3

Od czasu Kopernika wiemy, że razem z Ziemią okrążamy Słońce w ciągu roku. Czy punkt na powierzchni Ziemi porusza się zawsze z tą samą prędkością względem Słońca? (Załóżmy dla uproszczenia, że oś obrotu własnego Ziemi jest prostopadła do płaszczyzny jej orbity.)

RX5iiXCPKh3Ew2
Ziemia orbitująca wokół Słońca. Orbita, w przybliżeniu kołowa, oddana jest w perspektywie.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R1W7Wpdtw9LVa
Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, nasza prędkość jest większa w nocy niż w dzień., 2. Nie, nasza prędkość jest większa w okolicy peryhelium niż w aphelium., 3. Tak. Nasza prędkość względem Słońca jest zawsze taka sama.
3
Ćwiczenie 4
RAGej16LjnOTx3
Dzięki Newtonowi wiemy, że ciało spuszczone swobodnie, spada z przyspieszeniem g, a droga d, przebyta w czasie t wynosi: d=gt22. Po sekundzie ciało opadnie ok. 5 m, bo g = 9,81 ≈ 10 m/s2. Pocisk wystrzelony poziomo będzie poruszał się ruchem jednostajnym w poziomie i przyspieszonym w pionie. Ziemia jest kulą o promieniu R =6371 km, więc gdyby prędkość pozioma pocisku była wystarczająco duża, to krzywizna Ziemi sprawiłaby, że pocisk nie spadłby na Ziemię, ale okrążał ją. Jaką w tym celu drogę musiałby przelecieć w poziomie w ciągu sekundy? Jaka byłaby jego prędkość?

Odpowiedź: ok. [podaj wynik w] km/s
31
Ćwiczenie 5

Dlaczego odkryte przez Edwina Hubble’a przesunięcie widma promieniowania galaktyk w kierunku mniejszych częstotliwości, można uznać za kluczowe dla rozwoju fizyki?

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 6

Jak to jest możliwe, że kwarki mają ładunki równe ułamkowym częściom ładunku elementarnego: 2/3 i -1/3, a przecież takich ładunków nikt nie zarejestrował?

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 7
RR5bCwKNkEjjb
Zgodnie ze szczególną teorią względności Einsteina, prędkość światła jest największą prędkością w przyrodzie, której żadne ciało materialne nie może osiągnąć. Rozważ więc sytuację taką, że dwa ciała poruszają się ku sobie, a każde z nich ma prędkość równą 3/4 prędkości światła. Z jaką prędkością się zbliżają? Czy będzie to prędkość: Możliwe odpowiedzi: 1. mniejsza od prędkości światła,, 2. większa - od prędkości światła?
31
Ćwiczenie 8

Rutherford prowadził badania nad promieniotwórczością obserwując, jak szybko promieniowanie emitowane przez próbkę promieniotwórczą rozładowuje stojący na stole elektroskop. Zauważył przy tym, że elektroskop szybciej się rozładowuje, kiedy drzwi od pokoju, gdzie prowadził pomiary, są zamknięte, a wolniej, kiedy są otwarte.

Co mogło być tego przyczyną?

Pomyśl, jaki wniosek mógł wyciągnąć. Co mogło być przyczyną tego, że przy otwartych drzwiach elektroskop wolniej się rozładowywał, a szybciej po ich zamknięciu?

uzupełnij treść