Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pogranicze inżynierii i fizyki, czyli wynalazek i odkrycie. Co jest bardziej atrakcyjne? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, rozszerzenie zapisów podstawy programowej |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | kształcenie wyprzedzające |
Metody nauczania: | dyskusja uczniowska, analiza wypowiedzi |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego |
Środki dydaktyczne: | szkolna tablica, komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | opracowania internetowe lub książkowe, poświęcone działalności i dokonaniom Thomasa Edisona, Benjamina Franklina, Sadi’ego Carnota, Jamesa Watta i Thomasa Newcomena |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
W ramach pracy domowej z poprzedniej lekcji, uczniowie, podzieleni na grupy, zapoznali się z dokonaniami jednego spośród: Thomas Edison, Benjamin Franklin, Sadi Carnot, James Watt, Thomas Newcomen. Do tej listy nauczyciel doda, na propozycję uczniów lub według własnego uznania, inne postacie ze świata wynalazców, których dokonania miały wiele wspólnego z fizyką. | |
Faza realizacyjna: | |
Reprezentant każdej z grup, w 2‑3 minutowej wypowiedzi, przedstawia osiągnięcia „swojej” postaci, zaliczając je do jednej z kategorii „odkrycie” czy „wynalazek”. Nauczyciel zapisuje główne tezy wystąpień na tablicy.
Nauczyciel dba o odpowiedni poziom wypowiedzi, o to , by każda zawierała właściwą i zrozumiałą argumentację. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje dyskusje. Prezentuje własne poglądy na temat relacji pomiędzy fizyką a techniką. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie zapoznają się z dokonaniami J.C. Maxwella, H. Hertza, N. Tesli, G. Marconiego i A. Popowa, związanymi z wytwarzaniem i odbieraniem fal elektromagnetycznych oraz przekazywaniem informacji za ich pośrednictwem. Następnie podadzą argumenty za przypisaniem tych postaci do kategorii „fizyk” lub „inżynier”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Notkę biograficzną można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji wprowadzającej do działu „elektryczność”. Audiobook można wykorzystać w tym samym charakterze przy lekcji poświęconej prawu Coulomba. |