Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: „Jasna legenda” – o powstaniu styczniowym w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje stosunek Elizy Orzeszkowej do powstania styczniowego,
wyjaśnia, z czym było związane oraz na czym polegało zastosowanie mowy ezopowej w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej,
analizuje wybrane fragmenty Nad Niemnem odnoszące się do powstańczego zrywu z 1863 roku,
charakteryzuje powstańców ukazanych przez Elizę Orzeszkową w powieści.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
drzewo decyzyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „„Jasna legenda” – o powstaniu styczniowym w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej „. Uczniowie powinni się zapoznać z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację na temat: „Powstanie styczniowe”. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę. Następnie wykonują polecenie: 1. Posłuchaj nagrania dotyczącego sposobu przedstawienia powstania styczniowego w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Wskaż trzy funkcje tego motywu w powieści.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 2, 3, 5 i 8 . Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje uczniom podsumowanie lekcji w formie pracy metodą drzewa decyzyjnego. Prosi najpierw, by uczniowie podzielili się na dwie grupy: pierwsza to zwolennicy tezy, że ważniejsza jest jasna strona legendy powstania i ją należy podtrzymywać w pamięci narodu. Druga grupa to zwolennicy tezy, że w dyskusji o powstaniu powinna przeważać pamięć o ofiarach i klęsce narodowego zrywu. W każdej grupie powinno powstać drzewo decyzyjne oparte na schemacie:
Jasna legenda powstania
- pozytywny wpływ na pamięć narodu
- negatywny wpływ na pamięć narodu
Ciemna strona powstania
- pozytywny wpływ na pamięć narodu
- negatywny wpływ na pamięć narodu
Praca trwa ok. 10 min, następnie przedstawiciele każdej z grup relacjonują, jakich dokonano ustaleń. Warto skłonić uczniów do dyskusji i wymiany poglądów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jarosław Szarek, Powstanie styczniowe: Zryw wolnych Polaków, Kraków 2013.
Jolanta Załęczny, Żywe pomniki bohaterstwa, czyli o szacunku dla weteranów Powstania Styczniowego w II RP, „Niepodległość i Pamięć” 2013, nr 1/2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.