Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 2. Logika a doświadczenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz słynny i tajemniczy starożytny paradoks.
Zbadasz złożone relacje, jakie zachodzą między doświadczeniem a rozumowaniem logicznym.
Zrozumiesz rolę logiki w zdobywaniu wiedzy o świecie.
Pogimnastykujesz umysł na znanych paradoksach logicznych.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest poprawne wnioskowanie;
rozumie znaczenie logiki w filozofii;
definiuje pojęcia: przesłanka, wniosek, paradoks;
objaśnia, czym jest argument arcymistrzowski;
rozumie znaczenie relacji między doświadczeniem i logiką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
wykład;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co to znaczy „poprawnie wnioskować”?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Na zakończenie tej części nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie znaczenie dla logiki ma doświadczenie?
Praca z multimedium. Nauczycieciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film”. Odczytanie pierwszego polecenia do multimedium: Zapoznaj się z wykładem prof. Wojciecha Sady, który opowiada, czym jest logika. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: do czego jest nam potrzebna logika?. Wybrany uczeń udziela odpowiedzi na forum klasy.
Nad rozwiązaniem polecenia nr 2 uczniowie pracują indywidualnie. Następnie wybrani lub chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Wspólne omówienie wyników.
Faza podsumowująca:
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1‑4.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Dydaktyka filozofii. Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.