Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 2. Logika a doświadczenie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
4) określa rolę logiki jako narzędzia nauki i filozofii;
Zakres rozszerzony
VII. Posługiwanie się podstawowymi kategoriami logiki i dbanie o kulturę logiczną wypowiedzi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
2. Dyscypliny filozofii. Uczeń wymienia następujące dyscypliny filozofii oraz określa przedmioty ich badań:
3) dyscypliny pomocnicze – historia filozofii, logika.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz słynny i tajemniczy starożytny paradoks.

  • Zbadasz złożone relacje, jakie zachodzą między doświadczeniem a rozumowaniem logicznym.

  • Zrozumiesz rolę logiki w zdobywaniu wiedzy o świecie.

  • Pogimnastykujesz umysł na znanych paradoksach logicznych.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest poprawne wnioskowanie;

  • rozumie znaczenie logiki w filozofii;

  • definiuje pojęcia: przesłanka, wniosek, paradoks;

  • objaśnia, czym jest argument arcymistrzowski;

  • rozumie znaczenie relacji między doświadczeniem i logiką.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • wykład;

  • animacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co to znaczy „poprawnie wnioskować”?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Na zakończenie tej części nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie znaczenie dla logiki ma doświadczenie?

  2. Praca z multimedium. Nauczycieciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film”. Odczytanie pierwszego polecenia do multimedium: Zapoznaj się z wykładem prof. Wojciecha Sady, który opowiada, czym jest logika. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: do czego jest nam potrzebna logika?. Wybrany uczeń udziela odpowiedzi na forum klasy.

  3. Nad rozwiązaniem polecenia nr 2 uczniowie pracują indywidualnie. Następnie wybrani lub chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Wspólne omówienie wyników.

Faza podsumowująca:

  1. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1‑4.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

  • Dydaktyka filozofii. Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.