Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Prawa człowieka i ich ochrona.

Uczeń:

3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału.

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia okoliczności powstania Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności;

  • charakteryzuje cele i wartości, które przyświecały twórcom Konwencji;

  • analizuje katalog praw i wolności człowieka uregulowanych w Konwencji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Dyskusja na temat tego, czy prawa człowieka są wystarczająco chronione.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Animacja”. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka i animacji, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

4. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

1. Powrót do dyskusji z początku zajęć: Czy prawa człowieka są wystarczająco chronione? Uczniowie mogą zweryfikować swoje opinie, przedstawiają argumenty i kontrargumenty. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

2. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Europejska konwencja praw człowieka, echr.coe.int.

Orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w latach 1959–2019 w sprawach przeciwko poszczególnym państwom‑sygnatariuszom Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, echr.coe.int.

Dominika Bychawska‑Siniarska, Państwo ma obowiązek powstrzymania zamachu, wyrokieptc.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook i animacja mogą być wykorzystane jako inspiracja do przygotowania przez uczniów quizu lub prezentacji multimedialnej.