Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia okoliczności powstania Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności;
charakteryzuje cele i wartości, które przyświecały twórcom Konwencji;
analizuje katalog praw i wolności człowieka uregulowanych w Konwencji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Dyskusja na temat tego, czy prawa człowieka są wystarczająco chronione.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Animacja”. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka i animacji, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
4. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
1. Powrót do dyskusji z początku zajęć: Czy prawa człowieka są wystarczająco chronione? Uczniowie mogą zweryfikować swoje opinie, przedstawiają argumenty i kontrargumenty. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
2. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Europejska konwencja praw człowieka, echr.coe.int.
Orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w latach 1959–2019 w sprawach przeciwko poszczególnym państwom‑sygnatariuszom Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, echr.coe.int.
Dominika Bychawska‑Siniarska, Państwo ma obowiązek powstrzymania zamachu, wyrokieptc.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook i animacja mogą być wykorzystane jako inspiracja do przygotowania przez uczniów quizu lub prezentacji multimedialnej.