Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jakie czynniki wpływają na denaturację struktur białkowych?
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIX. Białka. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces.
Zakres rozszerzony
XIX. Białka. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje proces denaturacji białek;
wymienia czynniki wpływające na denaturację białek;
projektuje doświadczenie, które wykazuje wpływ różnych czynników na denaturację struktur białkowych;
ocenia wpływ różnych czynników na budowę białek.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
eksperyment chemiczny;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy wiecie, jakie procesy zachodzą podczas smażenia jajecznicy? Albo kiedy robicie sadzone? Co wówczas dzieje się z jajkiem? Czy z jajecznicy można coś jeszcze zrobić, jak choćby kogel‑mogel?
Nauczyciel prezentuje temat: „Jakie czynniki wpływają na denaturację struktur białkowych?” oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół białek i procesów z nimi związanych.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i zadaje pytania: Czym jest proces denaturacji? Czy jest to odwracalny proces? Jakie czynniki na niego wpływają? Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po zastanowieniu uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach. Każdy lider prezentuje odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Eksperyment chemiczny – „Badanie wpływu stężonego etanolu i azotanu(V) ołowiu(II) na białko jaja kurzego”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli klasę na grupy. Uczniowie otrzymują od nauczyciela odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Wirtualne laboratorium – „Badanie wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na struktury białkowe”. Uczniowie pozostają w tych samych grupach i będą przeprowadzali eksperyment wg instrukcji załączonej do medium bazowego – wirtualne laboratorium – w którym zbadają, jakie czynniki wpływają na denaturację struktur białkowych?. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy i wspiera uczniów. Po zakończeniu liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium – uzupełniają wirtualny dzienniczek: obserwacje, wyniki i wnioski. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Chętne osoby na forum przedstawiają wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje je pod kątem poprawności.
Przedstawienie wniosków. Chętne lub wybrane przez prowadzącego osoby przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy i zapisują poprawne odpowiedzi na tablicy. Nauczyciel uzupełnia oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: które struktury białka ulegają zniszczeniu w procesie denaturacji? A jakie wiązania zostaną zerwane? Jakie czynniki fizyczne, a jakie chemiczne mają wpływ na denaturację?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): które struktury białka ulegają zniszczeniu w procesie denaturacji? A jakie wiązania zostaną zerwane? Jakie czynniki fizyczne, a jakie chemiczne mają wpływ na denaturację?
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Wirtualne laboratorium – I” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Jakie czynniki wpływają na denaturację struktur białkowych?” oraz do sprawdzianu.