Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Językowy kunszt fraszek i pieśni
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
odczytuje tekst literacki z elementami gry aktorskiej;
uzasadnia, że Jan Kochanowski stworzył polski język literacki;
wyjaśnia, z jakiej przyczyny Kochanowski zyskał uznanie i naśladowców;
bierze udział w dyskusji dotyczącej zasady harmonii świata;
wyjaśnia, na czym polega kunszt językowy utworów Jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej. Wybrane osoby przygotowują recytację utworów Jana Kochanowskiego zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat i udostępnia uczniom e‑materiał. Ustala również kryteria sukcesu.
Praca z tekstem – uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie przeczytanych treści, np,:
- Dlaczego uważa się, że Jan Kochanowski stworzył polski język literacki?
- Z jakiej przyczyny właśnie Kochanowski zyskał takie uznanie i grono naśladowców?
Faza realizacyjna:
Wybrane przed lekcją osoby prezentuje recytację utworów. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące zarówno utworów, jak i prezentacji. Uczniowie zapisują swoje wrażenia w formie notatki.
Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach wykonali polecenie 2 związane z prezentacją TED zamieszczoną w e‑materiale. Później kilka wskazanych osób prezentuje wyniki pracy dwójek. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Dyskusja - polecenie 1 z prezentacji TED (Czym była dla renesansowych twórców zasada harmonii świata? W jaki sposób realizowali ją w swoich utworach?) – uczniowie zbierają argumenty do dyskusji i przedstawiają je z poszanowaniem zasad rozmowy. Nauczyciel występuje w roli moderatora.
Prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 2 grupy. Grupa 1 wykonuje ćwiczenia: 1, 2, 5, 8 a grupa 2 ćwiczenia: 3, 4, 7, 9. Obie grupy wykonują ćwiczenie 6. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel poleca, by liderzy grup zaprezentowali rozwiązania ćwiczeń. Może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat kunsztu językowego utworów Jana Kochanowskiego. Wybrane osoby podsumowują wiadomości, nauczyciel może dopowiadać.
Praca domowa:
Wybierz dowolną pieśń lub fraszkę Jana Kochanowskiego (poza utworami, które omówiono w trakcie lekcji) i napisz rozprawkę składającą się z co najmniej 400 wyrazów, w której wyjaśnisz, na czym polega kunszt językowy w tym utworze.
Materiały pomocnicze:
Janusz Pelc, Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 2001.
Mirosław Korolko, Jana Kochanowskiego żywot i sprawy. Materiały, komentarze, przypuszczenia, Warszawa 1985.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.