Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Bochenek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec wpisany w stożek

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń

  • rozpoznaje walec wpisany w stożek i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji

  • stosuje zależności wynikające z podobieństwa trójkątów na wykreślonym przekroju osiowym

  • przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne

  • pokaz

  • analiza pomysłów

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • przekroje brył obrotowych, model walca wpisanego w stożek

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–podręczniku

  • projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz powtórzenie cech podobieństwa trójkątów.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat: „Walec wpisany w stożek” i cele zajęć.

  2. Nauczyciel ustala kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel analizuje przekroje osiowe stożka i walca na modelach.

  2. Nauczyciel oraz uczniowie analizują polecenia z części „Aplet” .

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jeden przykład z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania na forum klasy.

  4. Uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się.”

  5. Nauczyciel wyznacza ucznia, który omawia rozwiązanie ćwiczenia na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Podsumowanie lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Pole powierzchni walca”.