Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Bochenek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec wpisany w stożek
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń
rozpoznaje walec wpisany w stożek i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji
stosuje zależności wynikające z podobieństwa trójkątów na wykreślonym przekroju osiowym
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne
pokaz
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
przekroje brył obrotowych, model walca wpisanego w stożek
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–podręczniku
projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz powtórzenie cech podobieństwa trójkątów.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Walec wpisany w stożek” i cele zajęć.
Nauczyciel ustala kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel analizuje przekroje osiowe stożka i walca na modelach.
Nauczyciel oraz uczniowie analizują polecenia z części „Aplet” .
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jeden przykład z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania na forum klasy.
Uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się.”
Nauczyciel wyznacza ucznia, który omawia rozwiązanie ćwiczenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Cechy podobieństwa trójkątówCechy podobieństwa trójkątów
Wartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętymWartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Pole powierzchni walca”.