Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Elektroliza, w której elektrody są aktywne – oczyszczanie metali
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
9) projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których drogą elektrolizy otrzyma np. wodór, tlen, chlor, miedź.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje proces elektrorafinacji;
przedstawia możliwe zastosowania elektrorafinacji;
pisze równania reakcji chemicznych zachodzących na elektrodach w trakcie procesu elektrorafinacji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
symulacja interaktywna;
technika bateria.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału i wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału. Jak wpływa czystość metalu na jego przewodnictwo elektryczne?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie przypominają, na czym polega proces elektrolizy.
Faza realizacyjna:
Doświadczenie chemiczne – „Usuwanie rdzy za pomocą elektrolizy”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie podanej informacji przez uczniów. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie z nauczycielem omawiają procesy zachodzące w trakcie elektrolizy na elektrodach. Chętni uczniowie zapisują równania reakcji chemicznych jakie zaszły w trakcie eksperymentu na tablicy celem sprawdzenia ich poprawności zapisu.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” dotyczącym elektrorafinacji. Uczniowie układają pytania do tekstu, a po wyznaczonym czasie zadają je sobie nawzajem i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z symulacją interaktywną. Uczniowie proponują pytania badawcze i hipotezy na forum klasy do doświadczeń zaplanowanych w medium, a następnie wykonują doświadczenia. Chętna osoba może omówić ich przebieg na forum klasy. Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w medium.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego, oraz przygotowywania się do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne: „Usuwanie rdzy za pomocą elektrolizy”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: duże krystalizatory, przewody do elektrolizy (do ujemnego bieguna podłączony zardzewiały przedmiot; do dodatniego bieguna podłączona elektroda – np. grafit), źródło prądu (np. prostownik), bagietki szklane, łyżeczki.
Odczynniki chemiczne: zardzewiały gwóźdź stalowy, woda destylowana, soda oczyszczona.
Instrukcja wykonania:
W krystalizatorze przygotuj roztwór sody oczyszczonej (do 3/4 wysokości naczynia).
Elektrody umieść w krystalizatorze z wodą naprzeciw siebie.
Podłącz źródło prądu.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyki substancji chemicznej.
Karta pracy ucznia: