Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartłomiej Cymbalista

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

3) Rozpoznaje w graniastosłupach i  ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,

  • wyznacza miary kątów między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,

  • wykorzystuje wiedzę z planimetrii i trygonometrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa

  • dyskusja

  • praca z medium bazowym

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • model szkieletowy graniastosłupa prawidłowego trójkątnego, włóczka.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią i przykładami z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie na modelu szkieletowym za pomocą włóczki kątów pomiędzy prostymi a płaszczyznami:

  • kąt nachylenia przekątnej ściany do płaszczyzną podstawy

  • kąt nachylenia przekątnej ściany do sąsiedniej ściany

  • kąt nachylenia prostej C'D do płaszczyzny podstawy

  • kąt nachylenia prostej C'D do płaszczyzny ściany bocznej niezawierającej wierzchołka C'

oraz innych uczniów o narysowanie na tablicy graniastosłupów i zaznaczenie w nich wskazywanych kątów.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie przez ok 7 minut indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 14 z sekcji „sprawdź się”. Nauczyciel po tym czasie moderuje dyskusję wśród uczniów na temat poprawnych rozwiązań i argumentacji ich wyboru.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują zadania 58 z sekcji „sprawdź się”. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.

  3. Uczniowie podzieleni na 34-osobowe grupy zapoznają się z Prezentacją multimedialną oraz wykonują polecenia 23.

  4. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem polecenia 3 z zakładki  „Prezentacja multimedialna”.

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje wiedzę zdobytą podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Graniastosłup prawidłowy trójkątnyPUj2ZoX8DGraniastosłup prawidłowy trójkątny

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może przedstawić medium bazowe na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji.

Prezentację multimedialną można również wykorzystać podczas realizacji lekcji Kąty między odcinkami w graniastosłupie.