Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) Rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,
wyznacza miary kątów między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,
wykorzystuje wiedzę z planimetrii i trygonometrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
praca z medium bazowym
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
model szkieletowy graniastosłupa prawidłowego trójkątnego, włóczka.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią i przykładami z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Kąty między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie na modelu szkieletowym za pomocą włóczki kątów pomiędzy prostymi a płaszczyznami:
kąt nachylenia przekątnej ściany do płaszczyzną podstawy
kąt nachylenia przekątnej ściany do sąsiedniej ściany
kąt nachylenia prostej do płaszczyzny podstawy
kąt nachylenia prostej do płaszczyzny ściany bocznej niezawierającej wierzchołka
oraz innych uczniów o narysowanie na tablicy graniastosłupów i zaznaczenie w nich wskazywanych kątów.
Faza realizacyjna
Uczniowie przez ok minut indywidualnie rozwiązują ćwiczenia – z sekcji „sprawdź się”. Nauczyciel po tym czasie moderuje dyskusję wśród uczniów na temat poprawnych rozwiązań i argumentacji ich wyboru.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania – z sekcji „sprawdź się”. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie podzieleni na –-osobowe grupy zapoznają się z Prezentacją multimedialną oraz wykonują polecenia –.
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem polecenia z zakładki „Prezentacja multimedialna”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje wiedzę zdobytą podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prawidłowy trójkątnyGraniastosłup prawidłowy trójkątny
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może przedstawić medium bazowe na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji.
Prezentację multimedialną można również wykorzystać podczas realizacji lekcji Kąty między odcinkami w graniastosłupie
.