Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Problem badawczy i hipoteza badawcza

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje przykłady problemów badawczych.

  2. formułuje hipotezę badawczą i wskazuje, jakie warunki musi ona spełniać.

  3. omawia, jak weryfikuje się hipotezy badawcze.

  4. podaje przykłady, jak problem badawczy staje się podstawą programu badań.

Strategie nauczania:

Nauczanie przez dociekanie IBSE.

Metody nauczania:

Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na filmie edukacyjnym – wywiad z ekspertem.

Formy zajęć:

Praca zespołowa - „burza mózgów”.

Środki dydaktyczne:

Komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

Strony www konkretnych eksperymentów fizycznych.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Ukazanie odkrycia pierwiastków radioaktywnych jako przykład problemu badawczego i hipotezy badawczej.

Faza realizacyjna:

„Burza mózgów” – stymulowana przez prowadzącego - dyskusja, czym jest problem badawczy i jak formułuje się hipotezy badawcze. Wspólne rozwiązywanie problemów zawartych w części „Sprawdź się.”

Faza podsumowująca:

Uogólnienie omawianych przykładów i sformułowanie podstawowych cech problemu badawczego i hipotezy badawczej.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: W oparciu o omawiane na lekcji przykłady zaproponuj swój własny problem badawczy i podaj swą hipotezę badawczą.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może być wykorzystany jako przykład konkretnego problemu badawczego i hipotezy badawczej.