Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Problem badawczy i hipoteza badawcza |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Nauczanie przez dociekanie IBSE. |
Metody nauczania: | Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na filmie edukacyjnym – wywiad z ekspertem. |
Formy zajęć: | Praca zespołowa - „burza mózgów”. |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | Strony www konkretnych eksperymentów fizycznych. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Ukazanie odkrycia pierwiastków radioaktywnych jako przykład problemu badawczego i hipotezy badawczej. | |
Faza realizacyjna: | |
„Burza mózgów” – stymulowana przez prowadzącego - dyskusja, czym jest problem badawczy i jak formułuje się hipotezy badawcze. Wspólne rozwiązywanie problemów zawartych w części „Sprawdź się.” | |
Faza podsumowująca: | |
Uogólnienie omawianych przykładów i sformułowanie podstawowych cech problemu badawczego i hipotezy badawczej. | |
Praca domowa: | |
Pisemna praca domowa: W oparciu o omawiane na lekcji przykłady zaproponuj swój własny problem badawczy i podaj swą hipotezę badawczą. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film może być wykorzystany jako przykład konkretnego problemu badawczego i hipotezy badawczej. |