Dla nauczyciela
Autor: Alicja Żarowska‑Mazur
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika wektorowa – ćwiczenia w CorelDraw. Menedżer obiektów
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Powtórzysz informacje dot. obsługi menedżera obiektów w programie do edycji grafiki wektorowej.
Utrwalisz techniki duplikowania i spawania obiektów.
Stworzysz ilustrację wektorową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Adobe Illustrator CC 2018, Inkscape 0.92.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa – ćwiczenia w CorelDraw. Menedżer obiektów”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów.
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z cechami Menedżera obiektów, a następnie próbują utworzyć dokument złożony z trzech stron. Na każdej z nich rysują co najmniej jeden obiekt, a następnie sprawdzają, jak zachowa się dokument, kiedy będą przesuwać warstwy między stronami.
Sprawdzenie wiedzy. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
do czego służy menedżer warstw?
w jaki sposób można przesuwać obiekty w obrębie warstwy oraz między warstwami?
w jaki sposób posługiwać się prowadnicami i ich wzorcami?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.