Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk, Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: Język polski
Temat: Bogurodzica jako inspiracja dla twórców późniejszych epok
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśni szczególne znaczenie Bogurodzicy w kulturze polskiej;
omówi symbolikę Bogurodzicy w dobie romantyzmu i w latach późniejszych;
omówi sytuację liryczną w utworach Hymn Juliusza Słowackiego oraz Modlitwa do Bogarodzicy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego;
wskaże wybrane wydarzenia z życia Marii Panny, które stawały się inspiracją dla malarzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z utworem Bogurodzica oraz wyjaśnieniami trudnych wyrazów (sekcja „Przeczytaj”). Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat szczególnego znaczenia Bogurodzicy w kulturze polskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat szczególnego znaczenia Bogurodzicy w kulturze polskiej. Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem dyskusji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstami Hymn Juliusza Słowackiego oraz Modlitwa do Bogarodzicy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę na temat artyzmu tych utworów. Zachęca uczniów do postawienia tezy w zakresie tego tematu oraz do dalszej dyskusji. Przykładowa teza: sposób wykreowania wizerunku Maryi w Hymn i w Modlitwie do Bogarodzicy został zrealizowany przez autorów o wybitnych zdolnościach poetyckich.
Uczniowie formułują argumenty potwierdzające np. niezwykłość wizerunku poetyckiego NMP w obu tekstach lub argumenty potwierdzające tezę sformułowaną samodzielnie. Następnie nauczyciel włącza prezentację Zanim została Matką Boga… Wydarzenia z życia Marii Panny w malarstwie europejskim i prosi, aby uczniowie w parach wynotowali utrwalane przez malarzy wydarzenia z życia Marii Panny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie słuchają nagrania Bogurodzica jako symbol i notują w punktach historię odbioru Bogurodzicy w kolejnych epokach. Pozostałe polecenia z sekcji multimedialnej uczniowie mogą wykonać w domu.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
Jakie znaczenie miała w średniowieczu pieśń Bogurodzica? Jaka była jej historia? Dlaczego i w jaki sposób nawiązywali do niej twórcy późniejszych epok?
Praca domowa:
Wskaż obraz, który twoim zdaniem w najciekawszy sposób interpretuje wybrany przekaz biblijny lub apokryficzny. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Materiały pomocnicze:
Franciszek Morawski, Bogu‑Rodzica, [w:] Ojczyzna w pieśniach poetów polskich. Głosy poetów o Polsce, wybór Władysław Bełza, Lwów 1901.
Marian Przedpełski, Bogurodzica i inne pieśni polskie do końca XVIII wieku, [w:] Bieżuńskie Zeszyty Historyczne, t. 11, 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.