Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: Historia

Temat: Kolonie francuskie (Półwysep Indochiński, kraje Maghrebu)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty.

Uczeń:

1. wyjaśnia genezę procesów dekolonizacyjnych w Azji i Afryce,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego bitwa pod Dien Bien Phu przesądziła o rozpadzie francuskiego imperium kolonialnego;

  • tłumaczy, dlaczego szczególnie krwawy obrót przyjęła wojna o niepodległość Algierii;

  • przedstawia wpływ wojny algierskiej na sytuację polityczną we Francji;

  • ocenia sposób rozwiązania sporu Francji z Algierią.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • opowiadanie nauczyciela,

  • praca z mapą,

  • tworzenie komiksu.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • materiał do analizy wydrukowany przez nauczyciela (multimedium wraz z ćwiczeniami),

  • tablica, pisak, obszerne karty papieru, komputer.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom zapoznać się z tekstem wprowadzenia do tematu.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna

  1. Rekapitulacja wtórna w formie pogadanki. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili kontynenty, na których znajdowały się kolonie francuskie (przykłady kolonii). Dlaczego dla Francji ważne było posiadanie kolonii? Dlaczego Francuzom trudno było utrzymać imperium kolonialne po 1945 r.? Wskazany uczeń lub uczennica udzielają odpowiedzi, pozostałe osoby z klasy mogą uzupełniać brakujące informacje, a nauczyciel w razie konieczności koryguje odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracowali nad stworzeniem plakatu/komiksu dotyczącego drogi do niepodległości wybranej kolonii francuskiej. Dzieli uczniów na cztery grupy, określa czas na realizację zadania i wyjaśnia jego najważniejsze zasady. Uczniowie powinni przygotować plakaty/komiksy, kierując się następującymi wytycznymi:

  • nie przedstawiać wizualnie drastycznych scen;

  • ograniczyć się do maksymalnie ośmiu „okienek” komiksu;

  • przedstawiać treści schematycznie, aby zmieścić się w 20 minutach przeznaczonych na wykonanie zadania.

  1. Uczniowie w czterech grupach pracują nad zadaniem. Nauczyciel powinien zezwolić uczniom na korzystanie z internetu w celach dydaktycznych.

  2. Przedstawiciele każdej grupy prezentują efekty pracy zespołu. Pozostali uczniowie zadają pytania lub zgłaszają swoje uwagi. Nauczyciel wskazuje mocne i ewentualne słabe strony pracy uczniów.

Faza podsumowująca

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują w parach polecenie 1 związane z mapą interaktywną (multimedium). Wskazana para przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel prosi wybraną osobę z klasy (może być ochotnik) o podsumowanie lekcji. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

  2. Wykonaj polecenie 3 - rozrysuj drzewa decyzyjne, które mogli rozpatrywać gen. de Gaulle oraz sułtan Muhammad.

Materiały pomocnicze:

Johnson P., Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 1992.

Krasuski J., Europa Zachodnia po II wojnie światowej. Dzieje polityczne, Poznań 1990.

Najnowsza historia świata, t. 1, 1945–1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji o wybranej kolonii francuskiej – jako pracy domowej. W takiej sytuacji uczniowie powinni wybrać inną kolonię niż ta, na temat której przygotowywali plakaty podczas zajęć.