Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki wpływające na intensywność wietrzenia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa/cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna
1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
III. Kształtowanie postaw
1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
Dowiaduje się, na czym polegają procesy wietrzenia skał.
Poznaje procesy wietrzenia fizycznego, chemicznego i biologicznego.
Określa czynniki wpływające na intensywność i tempo wietrzenia.
Ocenia intensywność poszczególnych procesów wietrzenia w różnych regionach świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, gamifikacja
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez omówienie/przypomnienie procesu wietrzenia chemicznego i czynników, które o nim decydują; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest udział w grze edukacyjnej dotyczącej czynników wpływających na wietrzenie, przeanalizowanie grafiki interaktywnej dotyczącej czynników wpływających na wietrzenie, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel); określenie zasad gry edukacyjnej – gra polega na wyświetleniu uczniom na ekranie zdjęcia formy powstałej wskutek procesów wietrzenia (alternatywnie uczniowie mogą korzystać z tabletów lub komputerów); zadaniem uczniów jest określenie rodzaju wietrzenia i przebiegu procesu oraz dobranie min. 4 określeń z zestawu mających z nim związek; odpowiedzi udziela lider grupy, o wyniku decyduje czas zgłoszenia i poprawność udzielonej odpowiedzi.
Rozdanie uczniom wykorzystywanego w grze zestawu terminów dotyczących różnych rodzajów wietrzenia, wyświetlenie na ekranie zdjęć różnych form wietrzenia skał.
Dyskusja w grupach dotycząca ustalenia rodzaju wietrzenia i przebiegu procesu oraz dobranie określeń z zestawu; wytypowani liderzy grup zgłaszają się i udzielają odpowiedzi.
Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięskiej grupy.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej i omówienie jej przez nauczyciela – pogadanka w interakcji z uczniami, koncentrująca się na charakterystyce poszczególnych czynników, ich znaczeniu dla procesów wietrzenia fizycznego, chemicznego i biologicznego (z ewentualnym wyodrębnieniem czynników głównych i drugorzędnych); po zakończeniu prezentacji uczniowie wykonują polecenia do grafiki.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących różnych rodzajów wietrzenia i decydujących o nim czynników; nauczyciel moderuje dyskusję, wprowadza uzupełnienia.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: Określ, w których rejonach kuli ziemskiej najbardziej intensywnie występuje wietrzenie fizyczne, w których chemiczne, a w których biologiczne. Odpowiedź uzasadnij, podaj przykłady.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna i grafika interaktywna zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych litosferą i procesami ją kształtującymi (zakres podstawowy i rozszerzony: V). Znajdą zastosowanie także podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Mogą zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystane w trakcie lekcji dotyczącej czynników kształtujących dane krajobrazy (zakres rozszerzony: XIV. 2).