Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozwój i reformy szkolnictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje przebieg reform systemu edukacji w Polsce po 1989 r.;
ocenia poszczególne reformy;
zajmuje stanowisko wobec reform edukacji w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja „za i przeciw”;
analiza materiałów źródłowych;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Mapa myśli – hasłem, od którego rozpoczyna się pracę, jest „polska szkoła”. Na koniec wybrana osoba omawia mapę, zwracając uwagę na najważniejsze jej elementy.
Faza realizacyjna
1. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują dołączone do niego ćwiczenie 2.
2. Analiza materiałów źródłowych w ćwiczeniu 6 w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie porównują wprowadzanie reform szkolnictwa w Polsce oraz w Finlandii i udzielają odpowiedzi.
3. Podział na dwie grupy. Każdy zespół zapoznaje z treścią sekcji „Przeczytaj”, przy czym jedna grupa zwraca uwagę na argumenty potwierdzające konieczność wprowadzania kolejnych reform, natomiast druga szuka argumentów przeciw.
4. Następuje debata „za i przeciw” na temat „Czy polska szkoła potrzebuje reform?”.
Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „W polskiej szkole należy zachować…, a zmienić…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. i jej kolejne nowelizacje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą się zapoznać z audiobookiem przed lekcją i sporządzić krótkie referaty dotyczące kolejnych reform.