Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozwój i reformy szkolnictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje przebieg reform systemu edukacji w Polsce po 1989 r.;

  • ocenia poszczególne reformy;

  • zajmuje stanowisko wobec reform edukacji w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja „za i przeciw”;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Mapa myśli – hasłem, od którego rozpoczyna się pracę, jest „polska szkoła”. Na koniec wybrana osoba omawia mapę, zwracając uwagę na najważniejsze jej elementy.

Faza realizacyjna

1. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują dołączone do niego ćwiczenie 2.

2. Analiza materiałów źródłowych w ćwiczeniu 6 w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie porównują wprowadzanie reform szkolnictwa w Polsce oraz w Finlandii i udzielają odpowiedzi.

3. Podział na dwie grupy. Każdy zespół zapoznaje z treścią sekcji „Przeczytaj”, przy czym jedna grupa zwraca uwagę na argumenty potwierdzające konieczność wprowadzania kolejnych reform, natomiast druga szuka argumentów przeciw.

4. Następuje debata „za i przeciw” na temat „Czy polska szkoła potrzebuje reform?”.

Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie: „W polskiej szkole należy zachować…, a zmienić…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. i jej kolejne nowelizacje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą się zapoznać z audiobookiem przed lekcją i sporządzić krótkie referaty dotyczące kolejnych reform.