Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zależności siły tarcia od wielkości stykających się powierzchni |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Nauczanie problemowe - jeśli nauczyciel dysponuje wyposażoną pracownią. Odwrócona klasa- jeśli nie ma pracowni. |
Metody nauczania: | Metoda aktywizująca- uczniowie w grupach wykonują doświadczenia. |
Formy zajęć: | Praca w grupach oraz praca z cała klasą. |
Środki dydaktyczne: | Zestaw przyrządów do wykonania doświadczenia: siłomierze, klocki o jednakowych masach i różnych polach powierzchni ścian, klocki o powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały „Co to jest tarcie?”, „Badanie zależności siły tarcia od rodzaju powierzchni stykających się ciał”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina zdobytą wiedzę na temat siły tarcia i naprowadza uczniów na postawienie hipotezy badawczej. Uczniowie formułują hipotezę, próbując odpowiedzieć na pytanie: czy i w jaki sposób siła tarcia zależy od wielkości powierzchni stykających się? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podzieleni na grupy wykonują doświadczenie identyczne z tym, jakie zilustrowane jest w wirtualnym laboratorium. Wybierając odpowiednie klocki, badają, jak zależy siła tarcia od wielkości powierzchni. Uczniowie wykonują opis doświadczenia w zeszytach i wpisują wyniki pomiarów ustalając również dokładność wykonywanych pomiarów, która jest bezpośrednio zależna od rozdzielczości siłomierzy. | |
Faza podsumowująca: | |
Po sformułowaniu wniosków uczniowie rozwiązują zadanie 7 - ewaluacja wiedzy, oraz dyskutują z nauczycielem sytuację przedstawioną w zadaniu 6. Oba zadania dotyczą syntezy i ewaluacji wiedzy. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań 5 i 8 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia umiejętności i wiedzy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium powinno być wykorzystane jako praca domowa w sposób wskazany w scenariuszu. |