Pokaż ćwiczenia:
Rmo1RNTR5naho1
Ćwiczenie 1
Prostopadłościenny klocek o trzech różnych rozmiarach krawędzi przesuwano ruchem jednostajnym, równoważąc siłę tarcia. Gdy klocek poruszał się na ścianie o najmniejszej powierzchni, siła tarcia Możliwe odpowiedzi: 1. była najmniejsza, 2. nie zależała od wielkości ściany, 3. była największa
R10N2D7yveuPJ1
Ćwiczenie 2
Czy współczynnik tarcia poślizgowego zależy od wielkości powierzchni stykających się? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, jest tym większy, im większa jest powierzchnia, 2. tak, jest tym mniejszy, im większa jest powierzchnia, 3. nie, nie zależy od wielkości powierzchni
R151vntxqa08C1
Ćwiczenie 3
W pracowni szkolnej wykonywano doświadczenie identyczne z opisanym w wirtualnym laboratorium, ale nie dysponowano kilkoma klockami o jednakowych masach. Użyto jednego prostopadłościennego klocka, jego krawędzie miały różne długości. Jedna z jego ścian była oklejona papierem ściernym. Czy mimo tego można wykonać doświadczenie i ustalić, czy siła tarcia zależy od wielkości stykających się powierzchni? Możliwe odpowiedzi: 1. TAK, 2. NIE
RLoaWbhYpNQaS1
Ćwiczenie 4
Tekst alternatywny w opracowaniu.

Linia ukośna przechodząca przez początek układu współrzędnych Linia pozioma Parabola
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Rjt45svUWujna2
Ćwiczenie 5
Wskaż jednostki wielkości fizycznych, które oznaczysz na osiach wykresów prezentujacych zależność wartości siły tarcia od: a) wartości siły nacisku 1. niuton, cm2 , 2. liczba bez jednostki, niuton, 3. liczba bez jednostki, m2, 4. niuton, liczba bez jednostki, 5. niuton, niuton, 6. niuton, m, 7. paskal, liczba bez jednostki
b) wartości współczynnika tarcia 1. niuton, cm2 , 2. liczba bez jednostki, niuton, 3. liczba bez jednostki, m2, 4. niuton, liczba bez jednostki, 5. niuton, niuton, 6. niuton, m, 7. paskal, liczba bez jednostki
c) wielkości powierzchni stykających się 1. niuton, cm2 , 2. liczba bez jednostki, niuton, 3. liczba bez jednostki, m2, 4. niuton, liczba bez jednostki, 5. niuton, niuton, 6. niuton, m, 7. paskal, liczba bez jednostki
Ro05tXE7Rjas52
Ćwiczenie 6
Uczniowie popychali ciężką szafę. Ponieważ szło im opornie, wpadli na pomysł, żeby podsunąć pod nią duży karton, którego powierzchnia była większa od powierzchni nóżek szafy. I rzeczywiście siła, której musieli teraz użyć była mniejsza. Jak sądzisz, czy było to związane ze zwiększeniem powierzchni trących o siebie? Wybierz poprawną interpretację.

Możliwe odpowiedzi:
1. Siła tarcia zależy od wielkości stykających się powierzchni i dlatego łatwiej było popychać ciężki mebel.

2. Siła tarcia nie zależy od wielkości powierzchni trących, a efekt zmniejszenia siły tarcia był związany ze zmniejszeniem współczynnika tarcia.
3
Ćwiczenie 7
RQlxFj5ooO0y83
Przy przesuwaniu ruchem jednostajnym klocka o ciężarze P=50N leżącego na boku o powierzchni S1=25cm2 wykonano pracę W1=25J na drodze s1. Gdy klocek położono na boku o polu powierzchni S2=40cm2 i zwiększono drogę dwukrotnie, wartość pracy wynosiła W2=40J. Czy na podstawie tych informacji możesz ocenić, czy współczynnik tarcia o podłoże obu ścian był taki sam? Wybierz poprawną odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Praca przeciw sile tarcia zależy od pola powierzchni. Jest to zależność wprost proporcjonalna. Więc siła tarcia jest stała i współczynniki tarcia dla obu ścian są identyczne., 2. Praca przeciw sile tarcia zależy od wartości siły tarcia i długości drogi. Ponieważ droga zwiększyła się dwukrotnie, a praca zwiększyła się, ale nie proporcjonalnie do długości drogi, to świadczy o tym, że zmieniła się wartość siły tarcia. Stąd wniosek, że współczynniki tarcia nie są jednakowe dla dwóch ścian klocka.
3
Ćwiczenie 8

Wykres zależności siły tarcia od siły nacisku dla lodu sunącego po drewnie jest linią prostą, której współczynnik kierunkowy jest równy . Oblicz siłę tarcia pomiędzy bryłą lodu o masie i powierzchni a drewnianym podłożem.

R1aoXL72nL3pv3
Odpowiedź: T = [wynik podaj w] N
a. 4,9
b. 2,7
c. 3,8
d. 0,25