Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy narodowi polskiemu jest potrzebny epos?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
wskaże wyróżniki gatunkowe eposu (epopei);
wysłucha wykładu prof. Michała Kuziaka i wynotuje spostrzeżenia badacza na temat dzieła Mickiewicza;
dowie się, co zadecydowało, że Pan Tadeusz został uznany za epopeję narodową;
pozna zjawisko synkretyzmu literackiego wyróżniające dzieło Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‐materiał „Czy narodowi polskiemu jest potrzebny epos?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i obejrzenie filmu. Uczniowie powinni także wykonać polecenia z sekcji multimedialnej:
- Aby zakwalifikować Pana Tadeusza jako epopeję, badacze literatury zwrócili uwagę na jej cechy gatunkowe – elementy świata przedstawionego. Wskaż je i wyjaśnij, jak zostały zaadaptowane na potrzeby tego gatunku.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‐materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu. Następnie prosi o przedstawienie odpowiedzi do zadania, które uczniowie przygotowali w domu.
Faza realizacyjna:
Praca ze schematem. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Schemat”. Dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wskazuje w podanych cytatach jedną z cech danego gatunku - epopei, poematu elegijnego, gawędy i sielanki. Druga na podstawie zamieszczonych przykładów wyjaśnia, czym charakteryzuje się synkretyzm Pana Tadeusza.
Ćwiczenie z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.Uczniowie wysłuchują ponownie wykładu, analizują zamieszczony tytuł utworu i odpowiadają na pytanie, czy w samym tytule dzieła możemy znaleźć wskazówki dotyczące formy eposu.
Chętna osoba odczytuje na głos tekst zamieszczony we wprowadzeniu do lekcji:
Pan Tadeusz to wielowarstwowe, wieloznaczne i skomplikowane pod względem gatunkowym dzieło. Początkowo utwór był pisany przez Mickiewicza jako krótka gawęda szlachecka, która jednak rozrosła się do dwunastu ksiąg. W niektórych fragmentach przypomina oświeceniowe sielanki, a części dotyczące śmierci Jacka Soplicy zbliżają wiersz do stylu poematu elegijnego. Dzieło pisane przez wieszcza na emigracji stało się epopeją narodową, a tym samym wpisało się w klasyczną tradycję wielkich eposów, takich jak np. Iliada Homera czy Pieśń o Rolandzie. Warto zastanowić się, co zadecydowało o tym, że „historia szlachecka z roku 1811‑1812”, która nie pokazuje wojny ani wielkich bohaterów, stała się reprezentatywna dla gatunku eposu.
Uczniowie prowadzą dyskusję na temat tego, co zadecydowało o tym, że „historia szlachecka z roku 1811‑1812”, która nie pokazuje wojny ani wielkich bohaterów, stała się reprezentatywna dla gatunku eposu.
Faza podsumowująca:
W ostatniej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o wskazanie tezy podanej w wykładzie prof. Michała Kuziaka oraz podanie trzech argumentów lub kontrargumentów na poparcie tezy.
Praca domowa:
Na podstawie wykładu prof. Michała Kuziaka i własnych refleksji odpowiedz na pytanie zadane w tytule lekcji: Czy narodowi polskiemu jest potrzebny epos?
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wyka, Pierwiastki powieściowe „Pana Tadeusza”, „Pamiętnik Literacki” 1956, nr 47.
Julian Krzyżanowski, Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”, „Pamiętnik Literacki” 1948, nr 38.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.